Gorichka.bg


Публикации (RSS 2.0)
Начало / Рубрики /
22.12.2006

Кажи, баба "No, thank you"

от Василена Доткова :: Коментари (9) :: (13161 прочитания)

Какво правят транс мазнините, попаднали в човешкото тяло (не предизвикват транс) и как можеш да опиташ да освободиш храната си от тях, макар все още да е трудно.
Изглежда все още има хора, които вярват, че маргаринът е здравословен или поне не се срамуват да го повтарят на всеки петнайсет минути в реклами по телевизията. Естествено, знаем, че едва ли ще им се вържеш, но все пак прочети докрая – има още някои храни, за които може да не си се замислял че съдържат коварните транс мазнини.

И така, ако уважаваш добрата храна, сигурно вече знаеш, че не е достатъчно една мазнина да е от растителен произход – тоест без холестерол и наситени мастни киселини. В момента като че ли най-важното, което трябва да се запиташ за всяка растителна мазнина в храната си, е хидрогенирана ли е. Ако е така, това означава, че е втвърдена чрез химическа реакция с участието на водород и че съдържа транс мазнини (или транс изомери на мастните киселини), което никак не е добра новина.

Растителните мазнини в естествения си течен вид са по-скоро полезни. Те понижават лошия холестерол и повишават добрия – този, който прочиства кръвоносните съдове от отлагания. Животинските мазнини пък временно повишават и лошия, и добрия холестерол. След това нивата им лесно се нормализират, особено ако си физически активен и не ги употребяваш в прекалено големи количества. При приемане на хидрогенирани растителни мазнини обаче, които са промишлено създадени и пълни с транс изомери, лошият холестерол се повишава, добрият спада и това положение се задържа доста дълго време, докато организмът търси начин да се справи с нествойствената храна. Този двоен отрицателен ефект върху съотношението между добрия и лошия холестерол е два пъти по-силен от ефекта на животинските мазнини.

Транс мазнините толкова натоварват сърдечно-съдовата система, че според учени от Харвардския институт за обществено здраве замяната им с течни растителни мазнини би предотвратила по 30 000 смъртни случая годишно в Съединените щати. В прословутия си план за действие “Храни и хранене 2005 – 2010” българското здравно министерство също посочва прекалената употреба на транс мазнини сред факторите за големия брой сърдечно-съдови заболявания.

В България обаче избягването на транс мазнините все още е доста по-трудно отколкото в САЩ, където обявянето им върху опаковката на хранителните продукти е задължително. Поради ниската им цена и висока трайност те се използват едва ли не навсякъде. Освен това няма изискване за споменаване на съдържанието им върху опаковката на стоките. Така че ако пише само “растителни мазнини” ще трябва да се ориентираш сам дали са хидрогенирани или не. Или просто предпочети продукт с подробна информация за съдържанието, поне докато и в България се въведат по-строги правила в тази област.


Ето някои храни, които съдържат транс мазнините:

• общо взето всички продукти в заведенията за бързо хранене – това едва ли те изненадва, особено ако си гледал филма на Морган Спърлок Super Size Me и си видял ефекта от редовното ядене в Макдоналдс.

• всички готови баници и закуски, бутер тесто, промишлено произведени тестени изделия с много малки изключения (като белгийски бисквити с краве масло например – всичко е въпрос на взиране в дребните букви).

солети, чипс, царевични пръчици (почти всяка българска майка ги носи неотлъчно в количката на детенцето, а над детските площадки се носи тежък дъх на промишлен маргарин.)

шоколад – точно така, там където пише “растителни мазнини”. Не бързай да страдаш обаче – все пак има някои шоколади, които съдържат само краве масло, чети внимателно.

• така наречената “растителна сметана”, в която май единствен растителен елемент е хидрогенирана мазнина. И разбира се всички ястия приготвени с такава сметана в ресторантите.

пуканки за микровълнова печка – но винаги можеш да си направиш истински и много по-вкусни. Царевица за пукане се продава в Халите и по пазарите.

зърнени закуски от типа на корн-флейкс и разновидностите му.

• и да не забравим маргарина. Вкусът му хич не го бива, особено в сравнение с други вредни за здравето неща. Маслото е къде-къде по-вкусно и прави магии с вкусовете и ароматите на храните, когато готвиш с него. Има и производители на маргарин, които се опитват да избегнат транс мазнините. Засега не са се утвърдили на българския пазар, но ако се интересуваш хвърляй по едно око на етикетите – тепърва ще има новости в тази област.
harvard.edu   > >   bgkulinar.net   > >   wikipedia.org

Фото галерия

CC Лиценз: Признание

Назад | Горе

Коментари (9)

16.02.2007 :: 17:18 :: от Tania Baeva
#1
Re: Кажи, баба
Vsichko tova e viarno,no kak da sme sigurni,che niama takiva maznini veche i v kraveto maslo.Az ne viarvam v kachestvoto mu,zastoto to niama nishto obshto s tova ot minali godini,to vse poveche zaprilichva na margarin samo che e na po-visoka cena.To i mliakoto vecche niama vkus na mliakoto ot predi godini.
28.02.2007 :: 20:52 :: от Eleonora
#2
Re: Кажи, баба
vsiaka hrana v US ima otbeliazano energinoto sudarjanie na opakovkata i kak to e razdeleno na beltutsi, maznini i vuglehidrati, sushto taka pishe i kolko ot mazninite sa trans fats. Moje bi edin den i na bulgarskite stoki shte ia ima tazi informatsia.
10.03.2007 :: 02:19 :: от lucho
#3
Re: Кажи, баба
Ave ujas.Az ako za vseki edin produkt gledam takiva podobni raboti az vse shte sedq gladen-maji margarina i toloz
10.03.2007 :: 19:07 :: от DIETOLOG
#4
МАРГАРИНЪТ - храна или начин да ни направи болни и зависими от медикаменти.

Надявам всеки да разбере колко е полезен или вреден, след като прочете внимателно всичко написано.
Маргаринът е провъзгласен за по-безопасен и по-евтин заместител на маслото.
Получава се от евтини нискокачествени растителни масла, включително и от соя, които чрез хидрогенизация се превръщат в твърд на стайна температура и много по-траен от маслото продукт.
Хидрогенизация = добавяне на Н2 (водородни) атоми към двойните връзки в молекулите на ненаситените мастни киселини, съдържащи се главно в растителните масла, и ги превръщат в наситени. Това става при високо налягане и температура от 120 до 210˚С + метален катализатор. Така голяма част от мастните киселини, които нормално съществуват в тъй наречената цисконфигурация, преминават в неестествената трансформа.
Хранителните мазнини, които се приемат, определят състава на клетъчната мембрана, а оттам и правилните функции на клетката.
Хранителните мазнини играят роля на разтворители и преносители на мастно-разтворимите витамини A, D, E и K и са единственият доставчик на полиненаситените есенциални мастни киселини (ЕМК) (незаменими, които организмът не може сам да си синтезира), приемът на достатъчно количество от които е важен фактор за правилното функциониране на имунната система. Приемайки есенциалните мастни киселини, организмът може да синтезира всички други мастни киселини, които са му необходими.
ЕМК включват 2 основни класа: омега-3 и омега-6 мастни киселини.
ЕМК служат за:
- изграждане на здрави клетъчни мембрани;
- намаляване на холестерола и на сърдечносъдовите заболявания;
- предшестват образуването на простагландините (хормони, свързани с възпалителните процеси);
- участие в пренасянето на О2 (кислорода) от въздуха през алвеолните мембрани до хемоглобина в кръвта и после - през клетъчните мембрани до митохондриите в клетката;
- недостигът им е причина за голям брой заболявания.
ЕМК се усвояват пълноценно при наличие на витамини и микроелементи.
Най-богати източници на ЕМК са студеноводните риби - треска, скумрия, тон, херинга, сардина, рибеното масло, студенопресованите масла от ленено семе, рапица, вечерна иглика, пшеничен зародиш, някои ядки.
ЕМК са неустойчиви и лесно се разграждат при контакт с въздуха и при топлинна обработка.
Трансмастните киселини (трансформите) (маргарин):
Организмът е пригоден да смила цисконфигурации, каквито има в природата, а не трансформи на мастните киселини, затова последните се трупат по клетъчните мембрани и на други места. Съдържанието на трансмастни киселини в мембраната на клетките би трябвало да е 0 (нула), а сега при някои хора то е 20%. Така се нарушават: защитните функции на клетъчната мембрана, клетъчното хранене и междуклетъчния транспорт.
Трансмастните киселини променят нормалния механизъм на преобразуване на холестерола и това повишава количеството му в кръвта. Освен това се повишава количеството на липопротеините с ниска плътност (ЛНП) атеросклероза, а се намалява количеството на липопротеините с висока ...
10.03.2007 :: 19:11 :: от DIETOLOG
#5
Допълнение за МАРГАРИНА!
>>висока плътност (ЛВП), които защитават сърдечно-съдовата система от първите.
Трансмастните киселини (маргаринът) са по-опасни от наситените мастни киселини в маслото и сланината по отношение на атеросклероза. Маргаринът повишава честотата на инфарктите със смъртен изход. Трансмастните киселини постъпват и в кърмата, за сметка на ЕМК, които намаляват.
Трансмастните киселини повишават количеството на простагландините Е2 (хормони, които засилват възпалителните реакции), а потискат образуването на простагландини Е1 и Е3, имащи противовъзпалителен ефект. Простагландините регулират много метаболитни функции и дори малка промяна в количеството им може да промени алергичната нагласа на организма, кръвосъсирването, кръвното налягане, имунната защита и др.
При хидрогенизацията се образуват множество различни химически съединения, които на са изследвани, така че в маргарина има токсични метали (например Аl, Ni (никел), които са добавени като катализатори), които се натрупват в клетките и в нервната система и потискат различни ензимни системи и клетъчни функции. При превръщане на олиото в маргарин, освен че се премахват есенциалните мастни киселини (ЕМК), се премахват и всички протеини, витамини, микроелементи и фибри. В Дания допустимото количество трансмастни киселини в хранителните продукти е < 0.1%, а в САЩ маргарините съдържат до 50% трансмастни киселини.
Свиневъдите в САЩ не хранят животните си с маргарин, защото знаят че така те ще умрат.
Маргарините, продавани като натурални продукти, съдържат едни и същи негодни за консумация мазнини, дори когато носят името на някой известен лечител. Но маслената индустрия печели пари и не се интересува от здравето на хората. За 1981 г. продажбите й възлизат на 40 млрд.$, а за 1992 г. - 80 млрд.$.
Не само маргаринът, но и всички продукти, на които пише "хидрогенизирано" или "частично-хидрогенизирано", е добре да се избягват. Към маргарините спадат и т.нар. шортънинги, ползвани за пържене, за сладкарски изделия и др.
Рафинираните масла (например слънчогледовото) също съдържат малко количество трансмастни киселини, а голяма част от витамините (например вит.Е) са унищожени от високата температура и от различните токсични добавки (катализатори), които впрочем остават в олиото.
Най здравословни са студенопресованите масла и топеното масло (гхий).
Бадемово масло,фъстъчено масло,зехтин(extra vergine), авокадо, маслини, всички ядки особено(бадем, лешник, кашу)- сурови.

12.03.2007 :: 13:47 :: от ivan_dogramata
#6
Re: Кажи, баба
Ami da bqha davali po televiziqta edin 4ovek koito vav prodaljenie na 1 mesec qde samo hrana ot MACDONALDC I nakraiq na meseca go tegliha beshe napalnql sas 18 kilograma i sled dve sedmici sled testa umrq i taka smqtaite kolko e polena hranata ot tam.???????????????????????????
25.04.2007 :: 12:47 :: от DIETOLOG
#7
Re:Macdonaldc
Super size me - един много интересен филм за смелото изследване на един господин,
който се подлага на Макдоналдсова диета за един месец.. и докторите му казват
че ако не спре, ще има фатален край... за всички фенове на Макдоналдс - препоръчително!!! :)
http://store3.data.bg/nikiregestanoxxx/KuHo/ или цялата версия в два филма от http://www.kolibka.com/mini/index.html и търсите: Super size me
03.06.2007 :: 16:44 :: от woods
#8
Re: Кажи, баба
#4 студенопресованите масла от ленено семе

Къде се продава?
01.08.2007 :: 15:57 :: от Ivan
#9
Кажи, баба
Ama e vkusno. No ot polovin godina ne qm grizki i peleti :D :P.
Ако искате да добавяте коментари към статиите, моля регистрирайте се и влезте с вашите потребителско име и парола.
Назад | Горе
Вход

Влезте, за да коментирате статиите
в Gorichka.bg