Gorichka.bg


Публикации (RSS 2.0)
Начало / Рубрики /
17.04.2007

Машина за месо

от Олга Апостолова :: Коментари (32) :: (7386 прочитания)

Хората стават вегетарианци по много причини. Екологията спокойно може да бъде най-важната. Ето как вегетарианците спасяват гори, пестят енергия, икономисват вода, помагат на планетата.
Преди да си попитал - не съм вегетарианка. Не точно. Но съм от онези не-вегетарианци, които не ядат месо. В много редките случаи, когато ми се случва да ям месо, го правя, само ако знам точния му (задоволителен) произход.

Когато за пръв път ми обясниха защо месоядството не е еко, малко се подразних. Ако сметката наистина беше толкова проста, все някой щеше да я е направил. Но постепенно започнах да свиквам, че точно лесните сметки никой не ги прави.


За да си отгледаме животни за консумация (и тук включвам прехраната на близо седем милиарда души), си трябват бая земя, вода, фураж, енергия, транспорт, а и си е необходимо да се помисли за замърсяването.


В повечето случаи с още земя се сдобиваме по обичайния начин – изсичаме гори. Както един фен на Горичка (и на вегетарианството) наскоро ни писа - изчислено е, че за всеки хамбургер се унищожават 5 кв.м. тропическа гора. И това е само, за да се намери място под слънцето на поредното животинче, което после бързо се отклонява към кланницата.


Преди това да се случи, обаче, въпросното животинче трябва да бъде отгледано, за което са си нужни фураж и вода. Повече от една трета от зърнените храни в света се гледат за фураж (по-лошото е, че това е все земя, която се обработва интензивно – пръскаме, торим). Няма спор, че ако този ресурс се използваше за изхранване на хора, нещата с гладуващото световно население щяха да стоят другояче. 10 000 литра вода пък отиват за "отглеждането" на едно кило телешко, сочи статистиката – а само 500 за едно кило картофи. Ако си загрижен за природните ресурси, ето начин да помагаш.


Фермите на всичкото отгоре са огромен замърсител. Смята се, че в Съединените щати те замърсяват 20 пъти повече от хората. Често големите ферми генерират толкова боклук, колкото един цял град. Всичко това после се отмива във водните площи и вкарва в тях нитрати, фосфати и всякакви бактерии.


Всъщност най-неетичното в цялата работа е, че освен че разсипваме природата, за да си произвеждаме пържоли, го правим по доста безобразен начин от гледна точка на животинчето. Няма човек, който да не знае как се гледат интензивно бройлери или прасета – че им е тесничко, че са болнави, че ги тъпчат с хормони и антибиотици. Близо 500 млрд. животни годишно правим на пържоли. „Прекрасна” храна, която после ни прави болни. Доказана е връзката между прекомерната консумация на месо (особено наблъсканото с хормони и антибиотици) и един куп заболявания. Поредният провалил се опит да си докараме качество от сбъркан модел и на гърба на мизерия.


Трудно се преглъща фактът, че за отглеждането на храната на един месоядец е нужна десет пъти повече земя от тази за храната на един вегетарианец. Сигурно затова са e появила тази разновидност - не-вегетарианците, които не ядат месо.


Фото галерия

CC Лиценз: Признание

Назад | Горе

Коментари (32)

17.04.2007 :: 13:26 :: от jack
#1
Re: Машина за месо
много ви харесвам, обаче тази статия ще се направя, че не съм я видяла. предпочитам да съм здрава, пред еко-веги.
17.04.2007 :: 13:50 :: от rumyeah
#2
Re: Машина за месо
Йе, ура, колко видове здраве имало! Аз съм за веги-варианта!
17.04.2007 :: 13:57 :: от Vladi
#3
Re: Машина за месо
и аз съм съмишленик - хайде на картофите!! мерси за статията :))
17.04.2007 :: 14:26 :: от KaLiKa
#4
Re: Машина за месо
http://www.themeatrix.com/intl/bulgarian/index.html

човешкия организъм всъщност не е пригоден за обработване на месо - оттам и многото болести
ама какво да се прави стар навик - да ядеш някого другиго ;-)
наистина вегетарианството е екология и здраве
не ям месо вече 7 години и се чувствам все по-добре
:))
17.04.2007 :: 14:29 :: от kompi
#5
Глобално затопляне-как да помогнем на природата
КАК ДА ПОМОГНЕМ НА ЗЕМЯТА,Можем ли да намалим вредните емисии,да спестяваме земните ресурси всеки по отделно и всички заедно?! Отговора е ДА!!! И тука всеки ще каже как? ,ами дайте да помислим малко. От къде можем да започнем!?...
1.Ами да се лишаваме от автомобила колкото се може по често,особенно за къси разстояния.(Велосипеда е добро решение в този случай,изпитано средство и много здравословен метод за замяна пък и доста по евтино излиза .Всички които карат бензинови двигатели могат да минат на газ или метан-няма да е най-доброто за двигателите им, но газта и метана са напрактика по- безвредни. За дизелите-БИОДИЗЕЛ макар и да се намира оскъдно и задължителни катализатори. Повечето автобуси и камиони безвъзвратно трябва да се спрат от движение и да бъдат заменени с нови и по безвредни такива).
2. Засаждайте дървета, грижете се за тях особенно в градовете,там където живеете и не си позволяваите да режете дървета(Това е много важно и благородно).
3.Не убивайте и не яжте животни !
4. Не палете огън за щяло и нещяло,не толерираите подобни мероприятия,сортираите боклуците като ги изхвъргате на определените за това места. (запалено бонище,цигарен дим и дима от въглища е особенно вреден за атмосферата).
5. Реагираите остро когато някой недобросъвестен гражданин,организация, или каквато и да е друга структура не се съобразява с околната среда , и замърсява .(тук при по фрапантна нужда би трябвало да се обърнем и към органите на реда,граждански организации,медии ,ХИ –хигиенна инспекция и РИОСВ-Регионална инспекция по опазване на околната среда и водите и др.).
6. Пестете максимално питейната вода(спирайте кранчето често при сутрешния тоалет,мийте с по-малка водна струя, и т.н., защото чистата питеина вода в близко бъдеще може да се окаже голям дефицит!)
7. Изгасяте ли излишно включените електроуреди (климатици,телевизори,компютри,радио,ел.осветление и др.)
8.Да заменим обикновенните крушки с енергоспестяващи,такива каквито не излъчват въглероден двуокис и топлина.(Обикновенните крушки използват електричеството 90% за топлина и едва 10% за светене!)
9.Избягвайте по възможност всички синтетични материали(найлонови торбички,всякакви пластмаси PVC продукти и др.),тежки химични препарати за миене.По възможност купувайте еко продукти с доказан прозход(доказано е ,че в човешкия организъм се натрупват около 400 химикала, които ги няма в природата,т.е. са в организма от някакъв външен източник и съответно силно го увреждат).
Не си мислете че ‘’евритинг шъ съ упрай’’ от самосебе си ,”от нас нищо не зависи” по стар български обичай или пък ‘’темата за глобалното затопляне е силно преувеличена’’ .,много авторитетни световни учени,доказват тезата,че човешката неразумна дейност е ...
17.04.2007 :: 14:32 :: от kompi
#6
да спрем клането на делфини
http://www.petitiononline.com/golfinho/
Ето на този саит можете да гласужате против клането на делфини.
Пишете на кирилица.
17.04.2007 :: 14:38 :: от zomboy
#7
VEGI
Bravo! Zashto ne nablegnete na vegi receptite v tozi chuden sait!
17.04.2007 :: 15:35 :: от jack
#8
Re: Машина за месо
KaLiKa, човешкия организъм от месо е оживял. да не мислиш, че пещерните хора само на люцерна са го карали.
17.04.2007 :: 15:48 :: от Василена
#9
Re: Машина за месо
Не, яли са всеки ден кебапчета и пържоли, за да станат умни и красиви като нас. Jack, повече от един мамутски бут на сезон не е устойчиво използване на ресурсите. Сори! ;-)
17.04.2007 :: 16:02 :: от jack
#10
Re: Машина за месо
виждам, че ги разбирате нещата. според вас откъде са си набавяли белтъчини? от кедрови ядки? или от картофите?
17.04.2007 :: 16:22 :: от ИВО
#11
Re: Машина за месо
В този ред на мисли - то и земеделието иска земя, който пък след това се замърсява с пестициди! И какво - да спрем да ядем ли? Аз викам да си теглим всички по един куршум в главата и да решим проблема с екологията!
17.04.2007 :: 16:27 :: от Марина Недева
#12
Re: Машина за месо
Jack, аз като тебе смятам, че трябва да се яде месо и че има кръвни групи хора, за които месото е полезно, но един приятелски съвет от мене - в България забравви за пилешко и свинско, това са болни животни, с които ни хранят, лошо е за организма, особено детския. Но телешкото и агнешкото стават, защото няма големи ферми и животните се изкарват на паша и има добро отношение към тях.
17.04.2007 :: 17:19 :: от shadow
#13
Re: Машина за месо
Смятам че трябва да се яде поне малко месо.Прави сте , че не трябва да се яде месо и, че замърсяваме околната среда.
17.04.2007 :: 17:42 :: от Василена
#14
Re: Машина за месо
Jack, не искам да се заяждам с комшийката си, ама едно време са карали с доста по-малко белтъчини. В западните страни колкото по се повишава стандартът на едно общество, толкова повече месо плюска народът - такива са статистиките. Най-много го употребяват скандинавците, поне според техни изследвания. Имаше неотдавна една публикация в един норвежки вестник, че за последните 20 години теглото им се е увеличило средно с 9 кг. на глава от населението. Като се умножи по 5 милиона, смятай колко яко товарят земята тези хора.
Ето и една доста интересна игра тук:
http://www.themeatrix.com/inside/
17.04.2007 :: 20:01 :: от larko
#15
Re: Машина за месо
pyrvo, zdravejte na gori4ka-community!
otdavna 4uvam ottuk-ottam za tezi ne6ta i leka poleka gi proumqh tiq raboti.navlizam vyv vegetariqnstvoto i se 4uvstvam mn.dobre.i naistina ako e meso.to samo ekologi4no 4isto, pyrjoli ot masovite fermi sa natypkani s antibiotici i kakvo li o6te ne.i da ostavim jivotinkite da jiveqt;)))
17.04.2007 :: 22:02 :: от pavon
#16
Re: Машина за месо
Аз нямам такива проблеми гледам си зайчетата,прасенцата,пиленцата и всичко е чисто и ям доста от тях. Сам си ги храниш голям кеф и можеш да им се радваш докато за живи !!
18.04.2007 :: 08:32 :: от Kiril
#17
Re: Машина за месо
Ami napulno sum suglase 4e horata trqbva da sa vegitarianci daje az shte stana vegetarianec vednaga shtom navursha 18... Oba4e az qm meso mn chesto no ne sum bil bolen ot 2 godini ... (bqh bolen poneje se vurnah v BG za vakanciata) Taka 4e tova dali si bolen zavisi ot mn dr neshta osven meso li qdesh ili ne :P Bravo na Gorichka za statiata vse pak :P SAMO TAKA :)
18.04.2007 :: 08:38 :: от Kiril
#18
Re: Машина за месо
Samo iskam da dobavq , 4e Mesoto osven vsi4ko trqbva da se podurja na mn niska temperatura tova stawa v : Skladove,supermarketi i udoma... Vsi4kite tezi kameri i hladilnici habqt mn elketri4estvo ;)
18.04.2007 :: 09:00 :: от scaffas
#19
Re: Машина за месо
Jack...nishto lichno no mesoto ne e edinstveniat istochnik na beltachini ...leshta, bob, nohut etc. sa mnogo po chisti beltachini ot tezi na mesoto. Edno vreme sa balansirali iadeneto na meso s mnogo plodove i zelenchutsi koeto pravi obshtata im dieta blizka do pH na nashteto tialo, sashto mesoto e bilo ot divi, aktivni jivotni bez maznini (saturirani) koito tialoto ne moje da preraboti. V dneshni dni se iade meso meso i samo meso koeto narushava tozi pH balans, koito pak e v osnovata na vsichki bolesti na dneshnoto vreme. Edinstveniat vitamin koito ne se sadarja v nito edna druga hrana v adekvatno kolichestvo e B12 no veche ima tolkova mnogo kachestveni dobavki che za defitsit niama da si govorim. Pri upotrebata na mesa ot ne biologichen proizhod nai chesto stava natrupvane v organizma ot toxichni veshtestva s koito cherniat ni drob v edin prekrasen den otkazva da prerabotva poradi tova che sa mnogo i ot vsiakade ( vazduh, voda, kremove, pasti za zabi, hrana etc.) togava nastapvat bolestite...obiknovenno dadena bolest se oformia za okolo deset godini upotreba na losha hrana. Vinagi se preporachva agneshkoto meso pred vsiako drugo. Sashtoto neshto vaji i za mlechnite produkti na koito masovata konsumatsia v sveta e zapochnala samo ot 1900 godina nasam. Veche e dokazano che upotrebata na mlechni produkti (ot krava) doprinasiat za bolesti kato Osteroporoza, Artrit, bolesti na sardechno sadovata sistema etc.
Nadiavam se informatsiata po gore vi e bila polezna :)
Lek den na vsichki
18.04.2007 :: 09:16 :: от jack
#20
Re: Машина за месо
scaffas, подкрепям мнението ти.
с поста си исках да изкажа неодобрение към пропаганда на вегетарианство. а не че, месото ще спаси света.
една друга тема е кои белтъчини как и колко се усвояват от организма.
18.04.2007 :: 13:09 :: от KaLiKa
#21
Re: Машина за месо

много слаби аргументи в полза на месото. Всъщност не вярвам, че има дори и един смислен аргумент в полза на месоядството. Ако на човек му се яде - нека е така - нямам против, но не става дума за това, а за екологията на месоядството. В развитите страни месото е в по-големи количества в търговската мрежа, но това не означава че се консумира повече... факт е, че в такива страни хората са много по-загрижени за холестерола си и за екологията от нас. а за скандинавските студени земи, които са начело в листата на самоубийствата не коментирам...
честно е ако ядеш месо сам да отгледаш и да убиеш животното - честно е спрямо теб самия - помага ти в осъзнаването на целия процес на отнемането на живот и отглеждането му.
хубаво е че такава статия поражда толкова коментари - означава, че ни пука
с любов към всички ви
КаЛиКа
18.04.2007 :: 16:30 :: от Kiril
#22
Re: Машина за месо
KaLiKa,
Siguren sum 4e razbirash mn ot razvitite strani oba4e iskam da ti kaja ot li4en opit: Shtoto sum razpital strashno mnogo hora poneje vinagi sum se interesuval ot ekologia... I pove4eto hora razbirat kakvo sa shtetite no po4ti nikoi ne mu puka za prirodata (vuzduh,zemq,voda itn) Tova 4e nqkoi si e napravil trudna da vdigne bolku4e ot zemqta ne ozna4eava 4e go pravqt za prirodata a za da ne e grozno... Ina4e razviteite strani ako znaesh kolko gas polzvat na den shte ti padne shapkata(nqma da go povqrwash)
18.04.2007 :: 16:35 :: от Kiril
#23
Re: Машина за месо
Mejdu drugoto moje "putq na mesoto" do supermarketa da vi go opisha po podrobno: Nujni sa adski mnogo Kamioni da karat po neznam si kolko si 4asa na den (strashno mnogo) Posle ako mesoto e proizvedeno v Afrika naprimer: Trqbva da sa vnese v Evropa toest trqbva da se ka4i na ogromni korabi koito gorqt strashno mnogo vuglishta posle shte vleze v Evropa shte go durjat po skladove oshte vreme a prez lqtoto bi se izhabilo strashno mnogo tok za da se pazi temperaturata mn niska...posle trqbva da stigne pak na kamion do supermaketa ... tam pak shte stoi na niska temperatura...Posle ti kato go kupish i ti shte go durjish v frezera... Posle za da go zgotvish pak strashno mnogo tok itn
20.04.2007 :: 10:05 :: от stefka grigorova
#24
Re: Машина за месо
Прочетох всички коментари и в мен остава чувството,че всеки един от нас осъзнава въэможността да се храним с по-малки количества меса.В природата животните убиват само за да задоволят глада си.В никакъв случай не се запасяват с храна.При хората е едно непрекъснато желание да се презапасяваме с храни,пари дрехи къщи и т.н.Това води до замърсяването на околната среда.
20.04.2007 :: 19:37 :: от Galya Veleva
#25
Re: Машина за месо
zdravejte,
pozdravqvam avtorkata za hubavata statiq. Da, ne trqbva da se qde meso. Vseki, koito obi4a Givota i givotnite razbira tova. Ne moge da otgledah malko pate, da mu dadesh ime, da iraesh s nego, da go obi4ash i da go izqdesh. Ne e 4oveshko i ne e zdravoslovno. Mnogo izvestni hora sa vegetarianci. mnogo moi poznati nikoga v givota si ne sa opitvali meso i sa givi i zdravi i izgegdat 4udesno. Az sacho imah mnogo bolesti predi da otkaga mesoto. Sega sam zdrava i palna s energiq i nikoi ne bi mogal da me ubedi da vkusq meso otnovo. Nie vegetariancite sme shastlivi hora.
22.04.2007 :: 10:59 :: от activegan
#26
Re: Машина за месо
НАЙ-НАКРАЯ.!!!
НЕ МОГА ДА ПРИЕМА ЗА РАЗУМНО ДА НАРИЧАШ СЕБЕ СИ ЕКОЛОГ И ПРИРОДОЗАЩИТНИК, КАТО СЕ ХРАНИШ С ЖИВОТИТЕ НА ДРУГИ СЪЩЕСТВА.

АЙДЕ ЧЕСТИТ ДЕН НА ЗЕМЯТА. И ДА НЕ ЗАБРАВИТЕ ДНЕС ПРАЗНИЧНАТА ВЕЧЕРЯ С ПЪРЖОЛИ, НИТРАТЕНА ЗЕЛЕНА САЛАТА И ГЕННО ИЗМЕНЕНИ ПЪРЖЕНИ КАРТОФИ.


ВЕСЕЛ ДЕН!
22.04.2007 :: 15:36 :: от nedyalkov
#27
Re: Машина за месо
Kompi/koment No5/,molia daite mi cherven telefon za saobshtenia za zamarsiavane po vsiako vreme na denonoshtieto.Pri saobshtenie za zamarsiavane na kanala Varna -Varna zapad pri Beloslav ot RIOSV-Varna mi kazaha,che niamat cherv.tel.,a samo gsm,no niamalo koi da reagira po vsiako vreme,a zamarsiavaneto
ot niakakav svinekompleks prodaljava pochti ejednevno
23.04.2007 :: 21:33 :: от ГорЯнина
#28
Кратък размисъл
Една хамбургеса е 5м2 от джунглта.

В Мадрид има минимум 15 Мак Доналдси и Бургер Кинг.
Минимум на ден продават 1000 хамбургеси, в събота и неделя значително повече.
27 37 500 м2 на година отиват само в Мадрид по наи наи най занижени данни

По логиката че парче хляб, парче кайма, краставичка, резен лук и резен домат с общо тегло 100тина грама са 5м2 от джунглата то всеки хляб и всяко кило кайма са поне 50м2

По тази проста логика не би трябвало по Земята вече поне 20 години да има дори едно дръвче
И то само благодарение на Испания

Желая на всички здраве, щастие и сполучливи елементарни сметки
19.05.2007 :: 17:56 :: от tintin7752
#29
Re: Машина за месо
vseki si ima pravo na izbor dali da qde meso ili ne.na koito kakto mu haresva,az ne qm meso veche 3 god. i mi e mnoo dobre
04.12.2007 :: 11:24 :: от DuCi
#30
Re: Машина за месо
евала, аферим за статията... много добра... а колко о6те може да се изпише... само един немесоядец го знае... аз още се уча де... на 8-ми декември стават 2 години от както спрях да използувам плът за храна ... хехе двоен празник... .. "чини ми се че сме малки о6те ..трябва да пораснем"
25.02.2008 :: 11:04 :: от earth's friend
#31
Re: Машина за месо
Вегетарианец дъм , защото не обобрявам убиването на животните и
условията, в които те живеят.Освен това и екологията. Преди хиляди
години хората са убивали животните само за да се изхранят и да оцелеят, а в днешно време - само от лакомия и за кеф.
Има много заблуди относно вегетарианците. Препоръчвом Ви един сайт,
много е интересен и полезен: http://vegetarianstvoto.hit.bg/index.html
Посетете го и ще се убедите!!
02.06.2008 :: 17:11 :: от earth's friend
#32
Re: Машина за месо
Много фермери дават на животните си антибиотици за хора в големи количества без да им пука и за животните и за хората, които ги ядат.
А както знаем употребатса на много анибиотици води до ресистентност.
Независими изследвания констатират, че в кръвта на месоядците има доста повече пестициди, отколкото в кръвта на вегатарианците.
Ако искате да добавяте коментари към статиите, моля регистрирайте се и влезте с вашите потребителско име и парола.
Назад | Горе
Вход

Влезте, за да коментирате статиите
в Gorichka.bg