Gorichka.bg


Публикации (RSS 2.0)
Начало / Рубрики /
13.09.2007

Анита Родик

от Босилена Мелтева :: Коментари (2) :: (4275 прочитания)

„Анита беше сред истинските пионери на Великобритания. Реализираше зелени кампании много преди това да стане модно. Тя запали за каузата хиляди хора като наложи устойчиви продукти на масовия пазар".
Това са думи на министър-председателя на Великобритания Гордън Браун в памет на Анита Родик, която почина внезапно на 11 септември .

64-годишната англичанка беше сред първите, осмелили се да заложат на социално и екологично ангажирания бизнес. С марката си The Body Shop тя успя да докаже, че това не е само морален императив, а и печеливш ход. По думите на Гордън Браун, "Ще я запомним като велик активист, но и като велик предприемач.“

Анита Родик основава козметичната фирма Body Shop през 1976 г. в Брайтън, Англия. За целта тегли заем  от 4000 паунда, като се надява бизнесът да осигури някакъв постоянен доход за нея и двете й дъщери докато мъжът й е в чужбина. Трийсет години по-късно Body Shop вече е международно известна и утвърдена марка с 200 магазина в над 50 страни. През 2004 г. фирмата й има 77 милиона клиенти по целия свят и е втората най-предпочитана марка в Англия.

Има обаче съществена разлика между успеха на тази козметична компания и другите успешни бизнеси - Родик подчинява изцяло бизнеса си на социални и природно ангажирани каузи и кампании.

Определя началото на Body Shop като серия от невероятни случайности. Признава, че в началото е нямала опит или пък някакъв специален бизнес нюх, но решава, че продуктите трябва да са естествени, да се продават в опаковки за многократна употреба и да носят ръчно-написани етикети. Магазинът е боядисан в зелено, защото това е единственият цвят, който може да скрие влажните и мухлясали стени. Рециклират всичко, защото нямат достатъчно бутилки. Иновациите й обаче са смели за времето си и изпреварват надигането на глобалното екологично съзнание.

И до ден днешен основните принципи на Body Shop са „Защитата на планетата“, „Против тестването върху животни“, „Защита на човешките права“, „Подкрепа на общностната търговия“, „Стимулиране на себеуважението“.

Грижата за природата при Body Shop минава през естествените и устойчиви съставки в продуктите (минималната употреба на химикали е оценена от Friends of the Earth, Greenpeace и Американския фонд за болни от рак на гърдата), но и засяга управлението на бизнеса - Body Shop промотират възобновими източници на енергия, подпомагат устойчивото развитие, боклукът, който компанията изхвърля е сведен до минимум, рециклират се опаковките и е предвидено до 2010 г. фирмата да стане въглеродно неутрална.

Не може да се пропусне и приносът на Body Shop в битката срещу тестването на козметични продукти върху животни. Именно Body Shop е първата козметична компания, която през 1995 г. налага система за мониторинг, който следи за продукти, тествани върху животни. През 1997 г. първи подписват Хуманния козметичен стандарт. През 1996 г. изпращат в ЕС най-голямата петиция срещу тестването на продукти върху животни (подписана от 4,000,000 души). През 1998 Англия забранява тестването върху животни. През 2006 г. отново са определени като най-добрата козметична компания от Peta - Европа (People for the Ethical Treatments of Animals).

През 1990 г. Анита създава “Деца на ръба“ - благотворителен фонд за деца от Източна Европа и Азия, пострадали от конфликти, инвалиди и болни от HIV-вирус.

През 1994 г. е един от основателите на New Academy for Business - целта е оценостяване на бизнеса. Скоро академията прераства в The Association of Sustainability Practitioners (ASP), чиято образователна цел е промяна на бизнес поведението от неустойчиво към устойчиво.

Отново през 1990 г. спомага излизането на списание Big Issue, което се списва и продава от бездомни. “The Big Issue нямаше как да се случи преди Анита и съпругът й Гордън да започнат бизнес, който създаде социална машина, която да даде сили и смелост на хора като нас, “ казва основателят на списанието Джон Бърд и определя Анита за майката на изданието си.

Анита Родик подпомага финансово и работи активно с организации като Amnesty, Angola 3, National Labor Committee, World Development Movement, Greenpeace, Reprieve.

Анита Родик е открит опонент на икономическата глобализация и е единственият шеф на известна глобална корпорация, протестирал по улиците на Сиатъл през 1999 г.

Автор на книгите
: автобиографичните Body&Soul и Business As Unusual, в които Родик обяснява как можеш да печелиш и в същото време да допринасяш за общността си, да търгуваш глобално и да водиш кампании в защита на човешките права докато отваряш магазини в различните страни.

Редактор е на известната книга Take it Personally: How To Make Conscious Choices to Change the World. Издателската й къща Anita Roddick Books публикува две заглавия през 2003 г. - A Revolution in Kindness и Brave Hearts, Rebel Spirits: A Spiritual Activists Handbook и още две през 2004 г. Numbers и Troubled Water.

В едно от последните си интервюта казва: „Дори не разбирам значението на думата „кампания“. Това нещо е просто в кръвта ми.

През 2003 г. получава почетната титла „Dame“ на Британската империя.
Личните й уебсайтове са www.anitaroddick.com и www.takeitpersonally.org

CC Лиценз: Признание

Назад | Горе

Коментари (2)

14.09.2007 :: 17:21 :: от raggaman
#1
Re: Анита Родик
brawo bosilena! :)
20.03.2008 :: 23:44 :: от momo
#2
Re: Анита Родик
да, компанията определено е много социално ангажирана и подпомага различни проекти в страни от третия свят, НО продуктите в никакъв случай не са био, първо, защото повечето от съставките идват от неконтролирани райони и второ, защото в тях се използват много химикали и най-вече парфюми.
Ако искате да добавяте коментари към статиите, моля регистрирайте се и влезте с вашите потребителско име и парола.
Назад | Горе
Вход

Влезте, за да коментирате статиите
в Gorichka.bg