Gorichka.bg


Публикации (RSS 2.0)
Начало / Рубрики /
28.11.2007 :: партньор

Топла зима

от Божидар Кардалев :: Коментари (11) :: (6871 прочитания)

Задава се нов зимен сезон, преди който е хубаво да се уверим, че осигуряваме топлината в нашия дом по ефективен и същевременно екологичен начин.
Необходимостта от по-голяма ефективност е разбираема с оглед разходите свързани с отоплението. За екологичната страна на въпроса е наложително да се замислим поради драстичните изменения в климата, които – вече няма съмнение по въпроса – са резултат от антропогенната дейност. Като една от тези дейности отоплението е отговорно за изхвърлянето на големи количества парникови газове в атмосферата. Разсейването на неуловената – и следователно безвъзвратно загубена – топлинна енергия в околната среда, също допринася в немалка степен към проблема. 

За щастие съществуват редица начини, по които да направим консумацията на топлинна енергия в дома по-пълноценна и същевременно да ограничим негативните ефекти върху околната среда. Първата и задължителна стъпка в тази насока е добрата топлоизолация.

При ефективна топлинна защита на външните стени, нежеланото „изтичане” на топлинна енергия спада с 40-60%. Този процент става още по-голям, ако бъдат изолирани стоманобетонните греди и колони по фасадата. Покривът също може да бъде защитен, за да се осигури задържане на топлина в подпокривното пространство. Поставянето на изолация между бетонната плоча на най-долния етаж и неотопляваните сутерени е още нещо, което допринася за увеличаване енергийната ефективност на дома.

Тези енерго-спестяващи и екологични подобрения заслужават да бъдат изпълнени по екологичен начин, т.е. с подходящ изолиращ материал: минерална вата, дърво или корк.

Осъществяването им обаче не изчерпва нещата, които можем да направим, за да изградим енергийно ефективен дом. Друг елемент в конструкцията на жилището, на който е изключително важно да обърнем внимание са прозорците и балконските врати. При панелните сгради, където не са извършени подобрения, а е запазен оригиналният облик, тези части са отговорни за 75% от общите топлинни загуби.

Логично е да се предположи, че не само блоковете, но и всички други постройки носещи белезите на старите строителни практики, страдат от този проблем. Решението му се състои в подмяната на прозорците и балконските врати с нови. Добре уплътнената и качествено изготвена дървена дограма предоставя идеална възможност за съчетаване на ефикасното с екологичното. Дървото е естествен материал, който същевременно намалява в най-голяма степен топлопреминаването. Тези му качества в комбинация с ограничената топлопроницаемост на съвременните профили гарантират редуциране на загубите в следствие въздухообмена с околната среда с 10-15%.

Ако вместо обикновен стъклопакет пък предпочетете да заложите на стъкло със специално нискоизлъчващо покритие – т.нар. К-стъкло – ще добавите още 10% към количеството пълноценно оползотворена топлинна енергия. Изготвения по този модел оптимален вариант за профил е едно изключително изгодно вложение, което не само ще се изплати, но ще доведе и до значителни икономии…

И сега след като разгледахме основните начини за запазване на топлината в нашия дом е време да обърнем внимание и на ефективните и природосъобразни възможности за нейното набавяне.

Парното и електричеството предоставят два неизгодни и същевременно неекологични варианта за отопление. Освен че е скъпа, енергията при тях се добива за сметка на изгарянето на невъзобновяеми изкопаеми горива: процес свързан с отделянето на значителни количества парникови газове в атмосферата. Поради тези съображения е желателно да се насочим към други алтернативи на българския пазар.

Газта е предпочитана пред тока и парното заради значително по-ниските вредни емисии свързани с използването й – при горене „синьото гориво” отделя 45% по-малко СО2 от най-замърсяващото сред традиционните горива – въглищата. Наред с това газта е по-евтина алтернатива от тока и освен, че ще спестите от разходите за отопление може да направите допълнителни икономии, като замените някои от електрическите уреди с газови (газовият бойлер ще ви осигурява и топла вода!).

Сравнението на газта с парното отново накланя везните в полза на първото, защото независимо от минималната разлика в цената за топлинна единица между двете, сметката ви за газ няма да включва разходи за общи части. Това се дължи на по-голямата гъвкавост на газоразпределителната мрежа и възможността да бъде разширявана чрез присъединяването на отделни жилища и къщи…

Биомасата е естествено регенериращ се природен ресурс. От биомаса са направени пелетите. Месечната цена за отопление на 80 кв.м. площ с пелети е от порядъка на 120 лв. Пелетите се получават при обработка на отпадъчен дървен материал.

CC Лиценз: Признание - Некомерсиално - Без производни произведения

Назад | Горе

Коментари (11)

28.11.2007 :: 09:04 :: от vasia
#1
Re: Топла зима
Вече втора зима сме на газ. Нямаме централно, но сме на газова печка, която купихме миналата година и сме страшно доволни. Миналия месец сме заредили за 17 лв, защото не се пълнят догоре и изкарахме, без да мръзнем-искам да подчертая. Колкото и да изхарчим - когато е по-студено пак няма да е и 100лв. А ако неможеш да заредиш на момента когато свърши и ти е студено можеш да я пуснеш на ток, тя е комбинирана. Не казвам марка, за да не правя излишна реклама.
28.11.2007 :: 14:07 :: от Vladi
#2
Re: Топла зима
Vasia, кажи марка, нали за това сме тук, да си помагаме в ориентацията :) А и няма нищо лошо в това да направиш реклама на качествен продукт!
28.11.2007 :: 17:11 :: от rado_rangelov
#3
Глобално затопляне
Извинявам се, но е добре да се прочете и да се гледа някой филм, преди да се правят драстичните заключения, че антропогенната дейност влияе на климата. Скоро гледах филма - The great global warming swindle. Филмът е на ВВС и те кара да се усъмниш в приказките за глобално затопляне, причинено от човека.
29.11.2007 :: 08:46 :: от vasia
#4
Re: Топла зима
Diplomat e,миналата есен, когато я купихме беше 160лв, защото както казах може и на ток. Като духалка е на ток, обаче е доста мощна и топли много, май беше 2 киловата, ще излъжа. А ако искаш само на газ около 140лв.
Не искам да преувеличавам, но откакто я купихме се родихме, както се казва. Пускаш и спираш с едно копче, когато си искаш. Трябва да потърся къде и е книжката да видя колко газ харчи на час. Ааа и е на 3 степени на газ, на 2 на ток. Харесва ми най-вече, защото не ме е страх да работя с нея и не е необходимо винаги да има мъж в къщата, че да чакаш, да не би да стане нещо опасно.
29.11.2007 :: 09:24 :: от drill
#5
Re: Топла зима
Въпросът с глобалното затопляне е доста спорен, и съм съгласен с rado rangelov. Хубаво е да се почете, лош момент е ,че и двете страни на въпроса спекулират яко. Но все пак истината е някъде по средата.
Нищо ново не се случва на земята, просто му е дошло времето, за добро или за лошо ще се случи на нас.
Друг е проблема със изсичането на горите и замърсяването на околната среда, просто тръпки ме побиват, но това е въпрос на култура не само на отделните единици, а на всички хора като цяло.
По отношение използването на природен газ Метан, да няма лошо, даже съм с две ръце за. Много по ефективна, много по-малко замърсява, няма прах, няма сажди само водни пари и въглероден двуокис. Но проблема е в изграждането и включването към мрежата, с инфраструктурата и наредбите в България просто ти идва да крещиш! Иначе е много по-безопасно!
Дали е много по-ефтино, зависи от гледната точка, според мен е добра алтернатива. Но преди да мислиш за отопление, е хубаво да помислиш за "ефективната топлинна защита на твоя дом". Наистина има ефект и съм съгласен с екипа на gorichka. Голяма инвестиция но си заслужава, загубите на "топло" са по-малки и съответно и на пари.
Ние направихме изолация на нашата къща, сменихме дограмата, ами ефекта и през зимата и през лятото е просто много голям.
29.11.2007 :: 09:37 :: от vasia
#6
Re: Топла зима
Не съм много съгласна, че се спекулира с глобалното затопляне, защото то е факт, който незнам дали има човек, който да не забелязва. Последното нещо, което ме изправи на нокти беше скорошния разлив на нефт в Черно море, колко риба е измряла, и не само риба, а колко хора са я изяли. Търговците не се спират пред нищо. Обожавах риба тон- консерва, е вече не ям. Понякога си мисля, че ако много мисля за неща от сорта ще полудея.
Май се оплетох достатъчно..................
29.11.2007 :: 13:48 :: от krem
#7
Re: Топла зима
Има един недостатък газта - не знам дали наистина само това отделя но на мен винаги когато стоя повече от час в помещение с газова печка ми прилошава и почва да ме боли глава. Следователно не смятам че е много полезно да дишаш тези изпарения. Мисля че е дна част не успява да изтори а знаем газта колко е смъртоноста - изводине са ясни. Ако няма директно пламък в стаята съм ок.

Също още нямам деца и затова си позволявам да готвя на газ в кухнята, но когато стана майка не мисля, че бих държала газова бутилка в къщата си. Или печка която има директен пламък - децата обичат да си играят с огън...
29.11.2007 :: 13:52 :: от krem
#8
Re: Топла зима
За изолацията съм абсолютно съгласна и за дървената дограма също. Ще има да реват след десетина години тези, които си наслагаха PVC. Сетете се какво става с пластмасата която е престояла дълго време на открито и на слънце. Всичко ще се превърне в купчина токсичен боклук.

За топленето на ток съм абсолютно против. Замърсява колкото парното на топлото е по-малко, а за "духалките" нямам думи - изсушават въздуха и въртят из стаята прахоляка. В момента който ги изключиш и е пак студено, само сметката за ток ти е огромна от тях.
30.11.2007 :: 09:48 :: от vasia
#9
Re: Топла зима
Гадно е, когато печката не гори,защото може да изпуска газ, а не ако гори, когато гори тя изгаря. Ние сменяме гемичката на уплътнението на всяко зареждане, струва 0,50лв, за да не изпуска. Можеш лесно да я изкараш от стаята преди да си легнеш, защото е на колелца.
А по въпроса с пластмасовата дограма, не съм съгласна. Живяла съм в чужбина, а на хората там е на по 25-30 години и НЕ е мръднала. А за предимствата и изолацията пред дървената да не говорим.
01.12.2007 :: 23:20 :: от blueball
#10
За филма The great global warming swindle
@ rado_rangelov

Филмът "The great global warming swindle" НЕ е продукция на BBC, а на Channel 4. Ето и линк към оригиналната страница на филма в сайта на Channel 4:

http://www.channel4.com/science/microsites/G/great_global_warming_swindle/index.html

Това би следвало да доведе до известни заключения за достоверността на информацията предоставена във филма...
07.12.2007 :: 02:23 :: от pharaon
#11
Съвземете се малко!
Много сте ми интересни, едно ще почистите с друго ще замърсите??? Ще пестите от тоалетна хартия, за да не изсичате гората, но ще я изсечете за дорама??? И кво се оказва пак сечете... що не се замислите, че пластмасата, може да е с покритие за да не е токсична и ако се използва само за неща, които да се използват в порядъка на 50 г. (при правилна обработка става). Т.е. вредните неща (за планетата и хората) , които бавно се възобновяват да се използват по НАЙ-ОПТИМАЛНИЯТ начин (максимум полезност и максимум време), а не за еднократна употреба (торбички, хранителни опаковки, чашки за кафе) или за украса (бижута, часовници)! А лесно и бързо възобновяемите да се пренасочат за ежедневните дейности. Съвземете се малко, не се вманиачавайте и бъдете разумни! Незаменяйте едно лошо с друго такова! Всичко е в правилния мениджмънт...
Отоплението на ток било вредно??? Вие премахвате смптом, а не причина!!! Тока сам по себе си не е вреден, вредни са ТЕЦ-овете!!! Има още хиляди начини за правене на ток (слънце, вятър, вода, та дори има идея налягането на градската вода да прави ток за стълбището на цял блок). Бъдете против замърситеите... ако ограничите потреблението на ток, не оказвате никакъв контрол върху емисиите, а само ще се изнася повече ток на вън и някой ще прибере повече парички!!! Затова просто се борете срещу истинските причини и то ПРЯКО. Тока сам по себе си си е перфектно нещо и отопление на ток МОЖЕ да бъде с 0 емисии, а това в сравнение с газта няма база за сравнение!!! Аз съм зелен човек, но не се фанатизирам...
Ако искате да добавяте коментари към статиите, моля регистрирайте се и влезте с вашите потребителско име и парола.
Назад | Горе
Вход

Влезте, за да коментирате статиите
в Gorichka.bg