Gorichka.bg


Публикации (RSS 2.0)
Начало / Рубрики /
23.11.2007 :: партньор

За няколко хамбургера по-малко

от Надя Станчева :: Коментари (6) :: (4036 прочитания)

McDonald's vs. WWF. Мнозина смятат, че рекламистите правят безвъзмездно социални и екологични кампании, за да изчистят гузната си съвест. Как изглеждат нещата от кухнята на рекламния бизнес?
Надя Станчева е копирайтър в New Moment New Ideas Company.

През последната година жителите на Чикаго, които се събуждали сутрин и отивали да закусват в McDonald's, ставали все по-малко. Добра тенденция що се отнася до здравословното им състояние и много лоша за приходите на веригата. Рекламната агенция на McDonald's трябвало спешно да измисли кампания, която да увеличи продажбите на компанията в ранните часове на деня. "Но как да накараме хората да отварят очи сутрин с мисълта за закуска в McDonald's?" се чудел екипът на Leo Burnett Chicago. Решението им е да започнат да будят хората… буквално. Направили кампания, наречена "McWakeUp call", в която известните личности на Чикаго будели своите съграждани чрез специална телефонна линия. Резултатът - продажбите на бургери за закуска в McDonald's се увеличили с над 3 милиона. Сложена в модул, идеята на Leo Burnett Chicago е доста добра.

Работата на рекламистите доста често се изразява в това да карат хората да вършат ужасни неща, като да закусват в McDonald's например. Факт. Ако на мен обаче ми се наложи да правя подобно нещо, ще напусна рекламния бизнес. И все пак, макар и в повечето случаи доста долни, заниманията на рекламистите могат да бъдат и похвални. В обзора на изминалата рекламна година, т.нар. Gunn Report, сред най-добрите клиенти на годината за първи път са WWF и Amnesty International. Това означава, че сред най-добрите и най-награждавани рекламни кампании на годината са телевизионните клипове, постерите и принтовете, разработени за двете международни неправителствени организации от най-различни рекламни агенции в цял свят.

Част от тези кампании бяха представени и на последния фестивал Golden Drum в Словения. Страхотни кампании, браво на целия рекламистки мозък, впрегнал се да образова и мотивира хората да пазят природата, да пестят електроенергия, да протестират срещу войната и насилието. Специални поздравления и за българския офис на Ogilvy, които спечелиха сребро за последната си кампания за природните паркове на България, разработена за WWF. На фестивали агенциите обикновено се поздравяват лицемерно за наградите, а след това неспечелилите си шушукат кое от получилите приз неща е откраднато и кое е направено не за реален клиент, а спецално за фестивал. Е, поне на Golden Drum изглеждаше, че всички наистина се радват за наградата на Ogilvy и казваха искрено "Честито" на Мария Тодорова, криейтив директор на агенцията.

Но да се върнем на темата McDonald's vs. WWF. Мнозина смятат, че рекламистите правят безвъзмездно социални кампании, за да изчистят гузната си съвест, затлачена от холестерола на McDonald's, петролните петна на Shell или експлоатацията на детски труд на Nike. Да, рекламният бизнес е част от всичкото зло, което големите корпорации вършат на планетата и на нейните жители. Не, рекламните агенции не могат да променят бизнеса на клиентите си. Вярно е, че е доста лицемерно от една страна да стимулираш продажбата на повече хамбургери, за произодството на всеки от които е изчислено, че се изсичат 5 кв.м. тропическа гора, а от друга да правиш кампания алармираща за глoбaлното затопляне. Непреодолима на този етап дилема, наистина. Но някой трудно би оспорил твърдението, че винаги е по-добре наред с неизбежно вредните неща, които правиш, да отделяш сили и време и за полезните.

Рекламният бизнес е добър пример за стремеж към подобно съчетаване на корпоративни интереси с граждански дълг. Защото докато в Чикаго Leo Burnett събуждат хората с миризмата на картофки McDonald's, същата агенция, но в Австралия, разработва кампанията Earth Hour, която на 31 март тази година убеди 2,2 милиона жители на Сидни да не изполват електричество за един час. През 2008 Earth Hour ще се случи отново и не само в Сидни. McWakeUp кампанията едва ли. Добре би било, ако никой не ядеше хамбургери. Реалистично по-добре би било, докато това стане, да неутрализираме хамбургерите с нещо, кой с каквото може. A рекламистите го могат с идеи.

CC Лиценз: Признание - Некомерсиално - Без производни произведения

Назад | Горе

Коментари (6)

23.11.2007 :: 12:06 :: от j11a
#1
Re: За няколко хамбургера по-малко
Браво на Ogilvy :)
23.11.2007 :: 23:58 :: от lucrezia
#2
Re: За няколко хамбургера по-малко
Така е, рекламистите действително могат да променят нещата. Сещам се за Adbusters и за техните кампании призоваващи към не-пазарене (Buy Nothing Day - апропо точно днес, 23 ноември + Buy Nothing Day Christmas), да не си включваш телевизора (TV Turn Off) и т.н. Та в тоя дух могат да организират (рекламистите по принцип) и една анти-хамбургерна кампания ...
24.11.2007 :: 21:13 :: от Dunyata
#3
Re: За няколко хамбургера по-малко
За съжаление все още много рекламисти /пък и не само те, разбира се/ не отчитат напълно моралната страна на работата си.
Малките изключения, за които се споменава в статията, са като островчета в морето на безцеремонната, продаваща всичко рекламна бизнес машина, която от човек иска да ме направи консуматор на продукти еднодневки, които пък след изпитването на краткотрайно удоволствие да сменя поредния пазарен "хит".
25.11.2007 :: 23:03 :: от dharba
#4
Re: За няколко хамбургера по-малко
Много смешно поставяте рекламистите в нютрална/добра светлина. Според мен и още мнозина това са най-дяволитите същества на света. Какато Bill Hicks казва те просто трябва да се самоубият. За съжеление даже това да звучи много брутално и грозно и не хуманно то май трябва да се случи за да може да има по-малко зомбирани хора на този свят. Рекламните агенции по света са станали бизнес кооперации които контролират човечеството към консумация и зомбиране. Представете си ако нямаше по всички магистрали в България билборд на всеки 50 метра, колко по-добре щеше да бъде. Ако всички списания по света нямаха 80% реклами в тях, можеше да има повече гора и зелени дръвчета навсякъде. Така че sorry но не може да ги оправдавате с някаква кампания за спиране на ток един час.
Много жалко че още много хора си мислят за глобалното затопляне, рециклиране, спестяване на енергия и т.н като проблеми на този свят, а не могат да осъзнаят че дефакто комерсялизацията на човека води до всички тези негативни последици ...

Айде обратно към природата ... писна ми от града
26.11.2007 :: 12:21 :: от nedij
#5
Re: За няколко хамбургера по-малко - няколко мисли повече!
Браво dharba, напълно те подкрепям!
Забавното за мен - пример може да се види и в много от действията на мнозина управляващи/на града, страната/ е, че измислят "хитроумни" решения и лекове на последствията, а не търсят причината - явно трябва да се оползотворят средства и да се отхвърли работа!
Системата с хамбургерите и леснотията е хм, "крачка напред" предполагам, но човек като си задоволява желанията и прищевки по най-лесен и бърз начин се променя в посока на задоволен, заспал, немислещ индивид - прекрасен консуматор!
А още по-добре когато някой друг мисли за задоволяване на желанията му вместо него!
И хвала на ..., че ни изпрати кмет като БББ - чета днес - само 3 милиарда лв и 3г. ще са необходими за оправяне на трафика в София - като в приказките, всичко е по 3!
Ако пък част от тези пари се дадат за разширяване на веригата на Макдоналдс и има на всяко кюше ресторант ще има хем повече работни места - няма да се налага на хората да пропътуват цяла софия да работата си, а и храна ще има подръка, ...
:)
28.11.2007 :: 13:38 :: от mitdas
#6
Re: За няколко хамбургера по-малко
Рекламист ?!? Що за дума е това? Хубавия български език на нищо го направихте!
Ако искате да добавяте коментари към статиите, моля регистрирайте се и влезте с вашите потребителско име и парола.
Назад | Горе
Вход

Влезте, за да коментирате статиите
в Gorichka.bg