Gorichka.bg


Публикации (RSS 2.0)
Начало / Рубрики /
28.12.2007 :: партньор

Пасивна активност

от Надя Станчева :: Коментари (9) :: (6719 прочитания)

Да строиш в България в 99% от случаите означава да унищожаваш природа, да покриваш тревата с бетон и да превръщаш боровата гора в ламперия. Ето едно изключение.
Едно от малкото изключения е младият арх. Георги Николов, чиято глава е пълна с проекти за пасивни (т.е енергоспестяващи) сгради. Той е наясно, че резултатите от свежите му идеи ще дойдат по-късно, но се надява скоро инвеститорите в България да осъзнаят, че еко строителството освен щадящо природата е и много по-рентабилно в дългосрочен план. Извън работата си арх. Николов прави и всички онези дребни, но важни неща, които отличават екологично ориентираните хора от останалите - пазарува в прастари торби, които използва до край, кара колата си само за пътувания извън София и скицира на гърба на вече принтирани листове. Би гласувал за кмет, който ще забрани найлоновите торбички и паркирането върху тротоарите.

Как от архитект се превърнахте в "еко-архитект"?

Много бих се радвал ако съм такъв, но засега по-скоро ми се иска. Рядко успявам да убедя клиентите си в предимствата на енергоспестяващите мерки в проектирането, но се радвам, че все по-често имам успехи в това. Интересно е, че този начин на мислене създава сгради с нова визия и усещане. Пасивната къща изглежда различно, модерно и създава много по-комфортно чувство на обитателите й, независимо дали става въпрос за жилище, офис или нещо друго. Тъжно и смешно е тогава, когато инвеститорът заяви нещо в смисъла на: „Аз съм толкова богат, че не ми се налага да пестя, ти гледай да изглежда супер, а за останалото не бери грижа...” Мисля си обаче, че същите тези хора ще пренастроят подхода си, когато това стигне до джоба им.

И кога според вас тази типична нагласа ще се промени?

В момента инвеститорите трябва да дадат куп пари за строителството на един обект и те искат да спестят колкото се може повече. Но екологичността на сградите е възможна само тогава, когато заради това има пряка финансова възвращаемост в годините на експлоатация на сградата. Ще видите, че когато електроенергията, газта и нафтата поскъпнат значително в бъдеще, ще започне и строителството на множество еко сгради. Може би тогава ще бъдат създадени и еко норми за строителството, защото засега в България почти няма такива. Да строиш и да си еко с днешна дата у нас е по-скоро пионерна дейност, основаваща се на младежки ентусиазъм.

Колко от колегите ви в България проектират с мисъл за природата?

Малко, за съжаление. Това е така, защото не им се налага, а и не се сещат. Нужна е пропаганда и възпитание. Енергоефективността все още много бегло е застъпена в архитектурното образование. А и нормите не го изискват. Нещо повече – свидетели сме как държавата позволява да се унищожават природни ресурси, които няма да се възвърнат никога. Строи се безотговорно, само защото малък кръг от хора печелят от това. Сече се повсеместно. Жалко е, че нашата държава не е добър стопанин. Това трябва да се промени!

Много по-скъпо ли е да се направи една енергийноефективна сграда?

При всички случаи да, но винаги по-голямата инвестиция се възвръща. Елементарните средства като например: топлоизолацията и разумното планово решение на помещенията и фасадата не струват почти нищо на фона на цялата инвестиция. Оскъпяването идва от инвестирането в специализирани машини и инсталации, в нетрадиционни енергоспестяващи строителни материали и технологии, които все още в световен мащаб са екзотични. Със сигурност обаче тази част от индустрията напредва мощно, така че в бъдеще тези технологии ще поевтинеят с по-масовото им производство и употреба.

Имате ли вече реализиран еко проект?

Имам множество реализирани проекти, в които има някои еко елементи. Но в чист вид едва сега в моето студио „Архе” проектирам еко селище в рамките на София. Там ще има два типа пасивни еднофамилни жилищни сгради. До няколко седмици се надявам да бъде готов и одобрен идейният проект и да започнем изграждането на комплекса. Това е проектът, в които залагам категорично и първостепенно на енергоефективността. Надявам се, че в крайна сметка увлечението ми към темата ще доведе и до реален резултат. Сигурен съм, че така може да бъде и с всички мои колеги.

Повече за проектите на арх. Георги Николов

CC Лиценз: Признание - Некомерсиално - Без производни произведения

Назад | Горе

Коментари (9)

28.12.2007 :: 23:05 :: от gerimira
#1
Re: Пасивна активност
bravo
29.12.2007 :: 16:50 :: от lucrezia
#2
Re: Пасивна активност
Връщам се към цитата на арх. Николов "ти гледай да изглежда супер..." - убедена съм, че това е едно от условията от първостепанна важност за много от клиентите, подвластни на стереотипното мислене, че еко-строителство е равностойно на грозен външен вид. Което разбира се не е така. Съгласна съм, че съвременните пасивни сгради изглеждат различно и модерно, т.е. добре. В крайна сметка много от новопостроените известни сгради съдъджат доста еко-елементи, но е важно това да се популяризира. И съм също така съгласна, че в архитектурното образование подобен тип проектиране трябва да бъде застъпено по-силно.
29.12.2007 :: 18:49 :: от j11a
#3
Re: Пасивна активност
Браво на арх. Николов, дано хората като него стават все повече. Проектите, които са показани в линка са страхотни. Остава да си намери един интериорен дизайнер ( като мен :) ) и успехът му е гарантиран.
04.01.2008 :: 13:34 :: от rubbit
#4
Re: Пасивна активност
Вижте на какво попаднах в сайта на bravacasa - http://www.bravacasa.bg/?article=1804
04.01.2008 :: 13:54 :: от gorichka
#5
Re: Пасивна активност
Шшшш, не издавай. Ще пуснем тази статия и в Горичка, но чак през февруари. Такава е уговорката с партньорите ни от Bravacasa.
06.01.2008 :: 22:31 :: от rubbit
#6
Re: Пасивна активност
Гроб съм! :)
09.01.2008 :: 21:47 :: от Eleonora
#7
Re: Пасивна активност
Успех с еко селището.

Друго нещо което може да промени нагласата на инвеститорите е ако има закони които изискават да се покриват някакви еко норми в строителството. ( Знам че това едва ли ще стане скоро в България но все пак се надявам) И да се издават сертификати за различни нива според колко е зелена сградата, ето например в САЩ(http://en.wikipedia.org/wiki/Leadership_in_Energy_and_Environmental_Design).
и във Великобритания (http://en.wikipedia.org/wiki/EcoHomes), има такива точкови системи. Спецялно за САЩ знам че на местно ниво някои градове изискват новите сгради да имат такъв сертификат.


12.03.2008 :: 17:18 :: от Mikkro
#8
Re: Пасивна активност
Браво!
10.06.2008 :: 18:35 :: от dimitriana
#9
Re: Пасивна активност
Ми не съм съвсем съгласна,че в образованието не се засяга тази тема.Стига да поискаш.Друг е въпросът дали преподавателите са добре запознати,но си има лекции,които са си само на тази тема.Аз специално записах катедра конструкции,защото се интересувах от именно от екоархитектурата.Поздравления за проектите,страхотни са.Може ли да ползвам части от материала и снимки за есе по темата?Със споменати авторски права,разбира се.
Ако искате да добавяте коментари към статиите, моля регистрирайте се и влезте с вашите потребителско име и парола.
Назад | Горе
Вход

Влезте, за да коментирате статиите
в Gorichka.bg