Gorichka.bg


Публикации (RSS 2.0)
Начало / Рубрики /
15.01.2008

Здрава конкуренция

от Босилена Мелтева :: Коментари (16) :: (6963 прочитания)

Търговията с почистващи препарати е един от най-преуспяващите и печеливши бизнеси в днешно време. Тенденцията е eко продуктите в тази сфера да стават все по-популярни. 
Естествено марките, които се борят за свое запазено място под мивката на всяко домакинство, са безброй. През последните две години обаче сред тях постепенно, но сигурно се настаняват и налагат все повече марки, които са зелени, безопасни и ефективни. Те се открояват с това, че са нетоксични, биоразградими и са направени от възобновими източници, а не от петрол. Тенденцията е eко продуктите в тази сфера не само да нарастват като брой, но и да принудят конкурентите си - конвенционалните марки също да започнат да се съобразяват със зелените правила.

Причините за тази еко вълна - необичайна за обичайно токсичния свят на битовата химия, са комплексни.

Сигурен движещ мотив е все по-доброто обществено разбиране на вредните последици от "почистващите" препарати върху здравето и околната среда и последващите регулации. До скоро от общо 17, 000 петролохимикала, използвани в битовата химия, едва 30% бяха изследвани за странични ефекти върху човешкото здраве и природата. От 1 юни 2007 г. обаче в Европейският съюз влезе в сила правилник за химикалите и тяхната безопасна употреба - т. нар. REACH.

С тази регулация стартира подробното изследване за безопасност на всички широко използвани химикали. Предвижда се и задължително регистриране, оценка, оторизация и ограничаване на химичните субстанции. Целта на REACH е да подобри защитата на човешкото здраве и природата чрез по-добро и преждевременно идентифициране на свойствата на химикалите. В същото време законът стимулира иновациите и конкурентността на химичната индустрия в Съюза. Ползите от правната норма на REACH тепърва предстоят с постепенното изследване и регулиране на все повече химикали.

REACH изисква и по-голяма отговорност от страна на индустрията, която вече трябва да предвижда рисковете от химикалите и да осигурява информация за безопасността на съставките на продукта. Производителите и вносителите са длъжни да събират информация за свойствата на използваните от тях химикали, което да позволява и безопасната им употреба , както и да регистрират тези проучвания в централната база данни на Европейската агенция за химикалите в Хелзинки (координира цялата информация и я прави достъпна за обществеността). REACH призовава за заместване на най-опасните химикали, когато са на лице подходящи заместители.

Друг основен индикатор е нарстващият стремеж към здравословен начин на живот. Подсилен и от бума на хронични заболявания, които вече са извън контрол (алергиите и астмата достигнаха ниво на епидемия), както и от цените на здравните услуги. Тази тенденция прави превантивната грижа за здравето добро и предпочитано решение. В днешно време почти всяка реклама, насочена към консуматора, твърди, че е здравословен продукт.

Друг икономически мотив - обикновените почистващи и перилни агенти се правят от суровини, добити от петрол. Всеизвестен факт е, че това е невъзобновим източник, който на практика е пред изчерпване. Това естествено качва много цената му (100$ на барел от тази година) и позволява сериозни спекулации. През последното десетилетие се очакваше, че ценовият скок ще подтикне бизнесът да търси алтернатива. От друга страна зелените алтернативи на препаратите, като Ecover и Seventh Generation (основните и най-утвърдени ветерани в този бизнес) използват суровини на растителна или минерална основа. Те са биоразградими, неизчерпаеми и възобновими, а това дава широко поле от възможности.

Може би най-важната движеща сила за този прираст на eко битова химия е очертаващата се реалност, в която отговорните бизнеси превъзхождат финансово по-малко отговорните си конкуренти. Или с други думи зеленият бизнес е печелившата карта на бъдещето, на която залагат предприемчивите. В подкрепа на тази теза идва и докладът на Goldman Sachs от юли 2007 г. и едно от заключенията там, че компаниите, считани за лидери в политиката си спрямо околната среда, както и в социално отношение, водят и на стоковия пазар средно с 25%.

Тези прoмени карат най-различни мултинационални компании да предприемат неща, немислими за тях само преди няколко години. Това е обнадеждаващ сигнал за световния преход, който не се изразява само в отделни изолирани инициативи и символични действия, а е реална и систематична промяна, в която бизнесът действа устойчиво.

Като конкретно доказателство идва фактът, че основни брандове за перилни и почистващи препарати се надпреварват да съобщават за обновления, демонстриращи устойчивост на продуктите им. Тук не става дума за утвърдените зелени марки в бранша. Една от най-големите компании за перилни препарати Ariel обяви кампанията "Do a Good Turn", в която призова клиентите си да перат дрехите си на 30 градуса, както и за други идеи как да спестят енергия и пари. Основният й конкурент Lenor пък излезе със серия от билбордове, които убеждават, че ако всеки използва концентрирана перилна течност това би елиминирало 14, 000 камиона от пътищата (каквото и да означава това). За сега, въпреки агитациите към спестяване на енергия, нито Ариел, нито Ленор засягат темата за отпечатъка от химикалите в техните продукти... засега.

Този зелен тренд подхванаха и марки като Tide, Gain, Era и Dreft, които от скоро започнаха да концентрират перилните си формули. Спестяват вода - безценен и изчерпаем природен ресурс, спестяват място при транспортирането на стоките си, спестяват ресурс за опаковане, както и солидна доза емисии СО2. Обясненията са прозаични - натискът заради повишените цени на суровини за опаковки, например, но важен е ефектът.

За тези промени в mainstream политиката съществено помогна инициативата на веригата Wal-Mart, която е принципно с устойчива политика и която наскоро обяви, че до май 2008 г. ще продава само концентрат на перилните препарати във всичките си магазин в Америка. Дори се зарече (и се оказа права в последствие), че ще стане катализатор на тази трансформация като цяло в търговията на едро, спестяващо много природни ресурси. "Хората очакват бизнесите да се обединят и да работят заедно за разрешаването на големите предизвикателства пред света. Това, което ние правим е, че убеждаваме доставчиците в нашите магазини да извадят водата - един от най-ценните ни природни ресурси - от перилната течност. Не искаме нашите клиенти да избират между продукт, който могат да си позволят и устойчив продукт, " се казва в съобщението им. Очакванията са тази политика да спести повече от 400 милиона галона вода. 

CC Лиценз: Признание

Назад | Горе

Коментари (16)

15.01.2008 :: 09:20 :: от PRA
#1
Re: Здрава конкуренция
С две ръце горе за Frosh. На него разчитам.
15.01.2008 :: 11:13 :: от mandarinka
#2
Re: Здрава конкуренция
Walmart rulez!!
15.01.2008 :: 11:24 :: от krem
#3
Re: Здрава конкуренция
Само малко уточнение - Ariel Tide и Lenor са търговски марки собственост на една компания - P&G така, че не мисля, че са конкуренти. Конкуренти са им от компанията Henkel например с търговската марка Persil.

Иначе много се радвам, че икономическите условия принуждават компаниите, които принципно не се интересуват опазването на природата да се променят и да стават по-залени.
15.01.2008 :: 12:35 :: от spart
#4
Re: Здрава конкуренция
> В днешно време почти всяка реклама, насочена към консуматора, твърди, че е здравословен продукт.

Поне от тези които съм гледал и слушал, почти няма такава.
16.01.2008 :: 08:04 :: от pstj
#5
Re: Здрава конкуренция
Ъм... хубаво де, не може ли някой да направи следното:
Един информативен сайт, където да се помества информация за "подходящите" продукти, налични на българския пазар (евентуално с информация в кои търговски вериги се предлага), така да скачаме от сайт на сайт да търсим и четем всеки отделен човек за всеки отделен прдукт е прекалено много, никой няма да го направи (освен някои крайни ентусиасти). Отделно от това форум със "success stories" ще е много яко нещо, примерно:
"Имам старо легло, но си купих ново, какво да правя със старото"
"Изби мухъл в кухнята ми защотото не я отоплявам през зимата, но готвим там и сега всичко е почерняло, стените ми са такива и такива, с какво най-безвредно за хората и околната среда да се оттърва от плесента и почернелите участъци"
И някакви други такива неща, където хората влизат, прочитат как другите са се справили, какво са прочели и научили и действат. Ето аз например имам и двата проблема дадени за пример по-горе. Имам легло което е напълно здраво но нямам място за него и имам плесен в кухнята по стените и тавана:) И не знам какво да правя с тях така че да съм екологично ориентиран...
16.01.2008 :: 08:52 :: от Олга
#6
Re: Здрава конкуренция
pstj, това с "подходящите", както ги наричаш, продукти го направихме с Био Гайд (там ще прочетеш, че единствените по-еко препарати на нашия пазар са препаратите на Фрош). Ето линк:
http://edno.bg/index.php?page=news&id=1250&category=1

за това с мухъла сме писали, виж например тази статия на весо трандов:
http://www.gorichka.bg/index.php?p=10&l=1&id=16

за старото легло има много начини. най-организираният е Freecycle - ако някой има време доброволно да администрира такъв форум в София, може да пише до организацията за правата за София (съответно може да се пише и за правата за други градове). Наистина би било страхотно да стане.
16.01.2008 :: 10:56 :: от krem
#7
Re: Здрава конкуренция
Когато стане готов форума на горичка мисля, че точто такъв полезен опит и идеи можем да си обменяме там.
16.01.2008 :: 13:47 :: от spart
#8
Re: Здрава конкуренция
psti, за леглото мога да ти предложа три варианта:
Първия, ако си в София - има една комуна за лечение на наркомани, която се издържа от продажбата на подарени мебели. Магазинът им е на ул. Симеон между бул.Хр.Ботев и Женския пазар. Имат и телефон ама го нямам подръка.
Втория - отиваш във форума на bg-mamma.com i там има раздел продава/подарява , както и раздел Благотворително, подпомагане и т.н. - пускаш една обява, мисля че ще се оползотвори.
Третия - и той е само за София - нещо подобно като бг-мамма е "хуманитарна акция от бебе за бебе" http://www.bebeta.forourchildren-bg.org/
И в трите случая транспорта няма да е твеоя грижа.
16.01.2008 :: 19:50 :: от Denski
#9
Re: Здрава конкуренция
Добре, че влязохме в ЕС та има някакъв шанс да не се самоизтровим!

Ecover се разпространява в Чехия и Хърватска (хърватите както обикновено са напред с материала), няма ли кой да се заеме и за България? :(

Засега агитирам за Фрош с всички сили, но много хора се оплакват, че не измива добре по-мазните съдини (което и аз забелязах) и се връщат към старите си препарати :(

М/у другото имам една история като пример за това как хората дотолкова са свикнали с битовата химия, че изобщо не отчитат вредното й въздействие върху тях самите. Първия път, когато купих Фрош за чинии, родителите ми точно заминаваха за село и получиха "подарък" 2 големи разфасовки - съответно за двете селски къщи. Възражения срещу моите аргументи защо трябва да се мъкнат препарати чак от София нямаше. Когато след известно време майка ми видя бутилката Фрош на мивката в градския апартамент ме попита иронично каква ми е идеята - че нашето домакинство ще опази софийските канали от химия ли? Когато й отговорих, че надали, но поне ще вкарваме малко по-малко химия с храната, която ядем от измитите чинии, тя помисли малко и си призна, че това изобщо не й е хрумнало! Говорим за образован, ерудиран, доста запознат с екологичната идея човек (покойният ми дядо, неин баща, беше инженер-лесовъд и еколог). А какво ли ще кажат недотам заинтересованите, облъчени с реклами потребители?

Та така. Явно за много неща трябва да се говори постоянно. Хубаво е, че от Горичка го правите :)
17.01.2008 :: 18:52 :: от Whiskey
#10
Re: Здрава конкуренция
Това с примера беше интересно и щеше да бъде много хубаво, ако наистина ставаше така винаги Денски. Аз успях все пак да внедря фрош у нас, но все още не изцяло. Обикновенно нещата се задействат, когато ножа упре до кокала и, за това винаги карам направо карам с доводите за вредното влияние върху самото ни здраве, а после добавям (за тежест) и нещата за вредата върху природата. Уви, хората приемата това с перилните препарати с пренебрежение и насмешка, а дори и да пробват, после пак се връщат към старите си навици. За съжаление лично съм се убедил как циф например много по-добре се справя с чистенето на някои по-упорити мръсоптии по някои уреди в кухнята.
18.01.2008 :: 09:27 :: от krem
#11
Re: Здрава конкуренция
Ще се повторя за кой ли път в този сайт - това, което Циф чисти - "някои по-упорити мръсотии по някои уреди в кухнята" по абсолютно същия безпроблемен начин се отстранява с домашен сапун. И аз не повярвах на очите си, но действа!!! Отстранява много засъхнали пръски мазнина точно на принципа на циф - намазваш, оставяш 2-3 минути и обираш с по-твърдата част на гъбата за миене на чинии. Без излишно търкане. Пробвай.
Ето аз все още не ползвам Фрош, защото няма от къде да си го купя близо до нас и карам на стандартните перилни препарати и препарати зе съдове, но такава зверска химия като Циф, белина и почистващи препарати вече не допускам в къщата си. Домашният сапун ги замества всичките.
18.01.2008 :: 19:08 :: от Сава Чанков
#12
За старите мебели
|psti, за леглото мога да ти предложа три варианта:
|Първия, ако си в София - има една комуна за лечение на наркомани, която се издържа от
|продажбата на подарени мебели. Магазинът им е на ул. Симеон между бул.Хр.Ботев и Женския
| пазар. Имат и телефон ама го нямам подръка.

Казват се Център Рето, тел. 980 21 43. Последно съм ги виждал през август 2007 и бяха на бул. Стефан Стамболов в частта до бул. Тодор Александров.
18.01.2008 :: 22:42 :: от spart
#13
Re: Здрава конкуренция
Yo man!
Отказах се да обяснявам къде се намира ВТОРИЯТ им магазин, но от името на всички, които ще помогнат чрез непотребните им мебели ти благодаря.
П.П: ПРеди време ги питах, трети магазин нямат.
21.01.2008 :: 20:07 :: от wonder
#14
Re: Здрава конкуренция
А от предуктите на Фрош има ли прах за пране, защото аз не видях такъв?
21.01.2008 :: 22:32 :: от Олга
#15
Re: Здрава конкуренция
Да има, провери в Пикадили и Елемаг, макар че съм сигурна, че ги има и на други места. Техният прах за пране няма фосфати.
20.05.2008 :: 23:19 :: от NADQ
#16
Re: Здрава конкуренция
УРААААААААА!!! и ние вече сме на фрош, за което изцяло благодаря на горичка. Ако не бяхте вие и до сега щтяхме да субсидираме я ехо, я фея+....
Ако искате да добавяте коментари към статиите, моля регистрирайте се и влезте с вашите потребителско име и парола.
Назад | Горе
Вход

Влезте, за да коментирате статиите
в Gorichka.bg