Gorichka.bg


Публикации (RSS 2.0)
Начало / Рубрики /
14.04.2008 :: партньор

Рецепта за зелен кмет

от Олга Апостолова :: Коментари (18) :: (4768 прочитания)

Ако Лондон е напред с устойчивите практики, това се дължи на лидерството на един-единствен човек, кметът Кен Ливингстън.
С Кен сме приятели във Фейсбук, което ще рече отскоро. Няма съмнение, обаче, че кметът на Лондон направи най-много приятели преди пет години, когато посредата на първия си мандат накара лондончани да сменят колите си с някаква форма на градски транспорт. Таксата за влизане с автомобил в града и в същото време рязкото подобряване на обществения транспорт за отрицателно време изчисти центъра на Лондон от 70,000 автомобила (от общо 200,000). 

В началото на кампанията за трети кметски мандат, Кен Ливингстън показа, че няма намерение да спре дотук. От октомври 2008 г. влиза в сила нова такса – такса CO2. Което ще рече, че всички силно замърсяващи автомобили - спортни и 4х4 - ще плащат тройно, £25 или 65 лева на ден. Таксата ще засегне 30,000 автомобила. Набраните средства – между 30 и 50 милиона паунда годишно – ще отиват за разширяване на мрежата от велоалеи (скоро велосипедистите ще се увеличат с 80%) и пешеходни зони. Това, че Порше вече се жалват в съда според Кен е загуба на време: „Вместо да протестират срещу това прогресивно решение, Порше трябва да се съсредоточат върху правенето на коли с ниски емисии.”

Според последните проучвания на общественото мнение, 71% от лондончани подкрепят новата такса. Още повече, че от известно време всички собственици на „чисти” автомобили са освободени от нея. Това е причината мой приятел наскоро да купи за бизнеса си електрически пикап. Вечер го паркира пред къщи и опъва кабела, за да зареди батерията. Това гориво му струва един пенс (2.6 ст.) на миля! Е, с такова возило повече от 30 м/ч не вдига и често го изпреварват велосипедисти, но така или иначе ограничението на скоростта в Лондон е толкова - 30 м/ч.

Кен Ливингстън е олицетворение на зеления кмет (да не забравя да кажа, че друг мой приятел го засича в метрото всяка сутрин). По думите на Кен, "Лондон води много силна зелена политика. Предлагаме прогресивни и иновативни решения... Поставили сме си за цел да превърнем Лондон в нискоемисионна зона, градът с най-чист въздух в света.” Лондон насърчава всички чисти енергоизточници и има задължителни изисквания към новопостроените сгради за използване на енергия от възобновяеми източници. В града е много популярна услугата London Green Homes Service, която дава възможност на всеки жител да получи от общината безплатна информация за това как да направи дома си енергийноефективен. На сайта на Лондон е качена и база данни за видовете дървета, които могат да се садят в Лондон, как и кога...

Като всички останали зелени политики, и тази инициатива е част от The Mayor's Climate Change Action Plan. Не случайно Том Йорк от Рейдиохед – един от най-влиятелните млади зелени активисти в Англия, каза, че въпреки, че е разочарован от политиката на Гордън Браун по отношение на промените в климата, се възхищава от всичко, което Кен е постигнал сам в многомилионния град. Сигурно затова още в самото начало на битката за кметското място, кандидатката на Зелената партия Шан Бери застана зад Кен Ливингстън. Повече от ясно е, че дори тя не може да мери сили с толкова зелен кмет.

CC Лиценз: Признание - Некомерсиално - Без производни произведения

Назад | Горе

Коментари (18)

14.04.2008 :: 10:37 :: от krem
#1
Re: Рецепта за зелен кмет
Ето такива хора ми дават надежда, че може би светът все пак няма да отиде подяволите.
Ако и нашите кметове вземаха пример, а не само да говорят или пък да се правят, че не знаят какво става по света...
14.04.2008 :: 11:40 :: от earth's friend
#2
Re: Рецепта за зелен кмет
Де и Бате Бойко да си вземе пример, за да стане София по-чист град. Но също и в БГ, както и
навсякъде по света, трябва да се разкарат и найлонките.
14.04.2008 :: 13:00 :: от wonder
#3
Re: Рецепта за зелен кмет
Те наш'те, корумпираните, какво устойчиво могат да направят... ?!
14.04.2008 :: 13:09 :: от woods
#4
Re: Рецепта за зелен кмет
Брей, тва Фейцбух голяма работа, чак и кметовете имат профили :-D А в MySpace има ли профил кметът?
14.04.2008 :: 13:14 :: от woods
#5
Re: Рецепта за зелен кмет
Кои са тия "чисти" автомобили?
14.04.2008 :: 13:19 :: от woods
#6
Re: Рецепта за зелен кмет
А, разбрах - електрическите. Да, но щом вървят по 100 километра значи трябва да имаме по две коли - една за града до 100 километра и една за път. Или като пътуваме да си наемаме кола под наем. Ама това би било сложно щото ако искаме да пътуваме 7000 километра и да живеем една година там как ще върнем колата? Би могло ако се изгради мрежа за наемане на коли за пътуване, които могат да бъдат върнати в цяла Европа. Ама концепцията е тъпа щото колите за пътуване така или иначе цапат ;-)

Горичка, айде да ме сложите и мен да пиша/превеждам от време на време по някоя статийка :-D
14.04.2008 :: 13:32 :: от Сава Чанков
#7
Re: Рецепта за зелен кмет
Олга, може би с „м/ч“ имаш предвид 30 мили в час, а не 30 метра в час?
14.04.2008 :: 13:33 :: от woods
#8
Re: Рецепта за зелен кмет
Сложих ви линка тук:

http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D0%B5%D0%BD_%D0%9B%D0%B8%D0%B2%D0%B8%D0%BD%D0%B3%D1%81%D1%82%D1%8A%D0%BD

;-)
14.04.2008 :: 13:45 :: от econrg
#9
Re: Рецепта за зелен кмет
Браво Олга!
Много добра статия. Дано я прочетат повече хора.
Последните идеи на нашият кмет за ограничаване достъпа до столицата са в същата посока, но явно няма ясна приложна визия, а и проблемите са много и комплексни за да се решат наведнъж.
Истинско безумие е всички работещи в София от близките населени места да пътуват с личните си автомобили (предимно стари) за работа и да искат да паркират пред мястото, където работят. Но и те не са виновни, защото в периферията на София също няма големи обществени паркинги, а след това започват мъките с градският транспорт. А и защо трябва да се намира добре платена работа само в София.
Другото безумие са движещите се и паркиращи в центъра огромни джипове, лимузини и спортни коли, возещи само по един човек и използвани от грандомания или за избиване на новобогаташки комплекси. Ако е само за транспорт скромните коли вършат същата работа. Имам чувството, че г-н Борисов оправдава бездействието си по отношение на нарушенията на пътните знаци с това, че решава в момента по-важни проблеми. Виждам, че се полагат огромни усилия за подобряване на транспортната инфраструктура, но и липсата на контрол и дисциплина ни утежнява още повече положението.
Виждала ли си някъде в Англия изградена мрежа за зареждане на електрически превозни средства, като посочените в http://www.parkandpower.co.uk/ ? Всички производители на електромобили в момента предвиждат пазарна интервенция само в страни, имащи намерение да развият или имат наченки на такава мрежа.
14.04.2008 :: 14:41 :: от Олга
#10
Re: Рецепта за зелен кмет
woods, точно така, тези мои приятели взимат кола под наем, ако им се налага да пътуват извън Лондон (и то само защото сега имат малко дете, преди се придвижваха с влак, което в Англия е доста цивилизована форма на транспорт). И между другото взимат точно от тези коли, за които сме писали и в Горичка - плащат някакъв минимален членски внос и когато им трябва кола, "откачат" най-близо паркираната до тях. После я оставят пред тях... Не зе занимават със застраховки и други подобни. Голямо удобство е.

Сава, да, имам предвид мили в час :)

econrg, не съм виждала такива неща, но съм сигурна, че ще навлязат бързо, защото вече има много коли на електричество.
14.04.2008 :: 15:24 :: от Dessie
#11
Re: Рецепта за зелен кмет
Наистина, чудесна статия! За мен проблемът с налагане на рестрикции на автомобилите в София например ще е особено трудно, защото именно парламентаристите са хората с огромните автомобили. Е, поне са нови. Но как си представяте изражението на лицето на Сергей Станишев, Ахмед Доган или Иван Костов (изброяването е само примерно) ако Бойко Борисов му каже, че те и всички около тях от утре ще могат само през ден да си ползват колите или пък как виждате самия Бойко Борисов с велосипед?!? Давам софийски примери, защото всички ги познават, но в Пловдив положението не е по-различно. Аз лично не си го представям, но това не ми пречи да вярвам, че един ден и у нас ще се появят трезвомислещи политици.
14.04.2008 :: 15:46 :: от woods
#12
Re: Рецепта за зелен кмет
А ако искам да пътувам от България до Франция с кола какво правя?

Аз досега разглеждах някакви коли и съм изумен от разликата във вредните емисии между Toyota Prius - 100 незнамсикво и Volvo s40 - 200 от същото! A Lexus-ите дето са и те хибридни защо харчат и цапат два-три пъти колкото Toyota-та? Ако искам кола дето да харчи малко като Toyota-та, ама да не е грозна като нея какво правя? :-D

Що си мисля че всички произведени коли в крайна сметка ще бъдат продадени, следователно независимо дали ние ще си купим по-зелена кола, а някой друг по-незелена или обратното разлика няма и в крайна сметка, противно на основния принцип на сайта ви, нищо не зависи от отделния човек ;-)
14.04.2008 :: 18:48 :: от marchemence
#13
Re: Рецепта за зелен кмет
Евала на Кен Ливингстън! Ха дано скоро и в други градове и държави! :-)

Между другото, тези автомобили, дето се зареждат с електричество, с какво са по-зелени от останалите и по-зелени ли са изобщо? Понеже за този ток някъде другаде са изразходвани въглища, или не е съвсем така?

woods, според мен не е така. Има значение каква кола си купува човек или по-скоро каква търси. Колкото повече се търсят коли като Тойотата, толкова повече ще ги произвеждат. Това значи, че толкова по-малко ще се търсят от "лошите" и по-малко ще се произвеждат.
14.04.2008 :: 23:43 :: от woods
#14
Re: Рецепта за зелен кмет
#13, Тъй де , права си. Мойто е просто по-грубо казано ;-)
И все пак произведените коли ще се продадат при всяко положение, а ако производителите се интересуваха от глобалното затопляне щяха да се надпреварват кой от кого по-зелена кола да направи ;-)
Мен ме кефи колата риба на Merzedes, не знам защо е само concept!
15.04.2008 :: 00:43 :: от econrg
#15
Re: Рецепта за зелен кмет
Woods, ако е само до дизайн има и електромобили с привлекателен външен вид. Виж http://www.lightningcarcompany.com/gallery.php ; http://www.zapworld.com/zap-x-crossover; http://www.teslamotors.com/. Но всеки си има свой вкус.
По отношение на надпреварата за производство на зелени коли, не забравяй, че американците също добиват нефт и нефтените компании са едни от основните спонсори на президентските кампании. В производството и усъвършенстването на ДВГ също са вложени огромни средства и преминаването към нови технологии не може да стане изведнъж, а освен това те са все още по-скъпи и не са конкуретноспособни. Докато нефта не свърши или цените му станат безумни, няма да видим масово навлизане на електромобили. Американците първи създадоха, най-добрия засега електромобил EV-1 и после сами го затриха точно поради тези причини.
15.04.2008 :: 12:01 :: от pstj
#16
Re: Рецепта за зелен кмет
@#4 Woods не си ли чел, във Фейсбук се регистрират само успелите, привлекателните, A-graders, Top jocks и тн
В MySpace се регистрират лузърите, зубърите, пъпчивите, изчанчените, с разни странни сексуални наклонности и тн членове на обществото.

Това според проучване на американските членове (highschoolers/college students). В световен мащаб не знам.
Но подозирам че няма в Майспейс въпросния кмет. Иначе... хубаво е направил, не знам кога са правени тези промени но преди 6 години след целодвена разходка из Лондон псле почивстваш мръсотия дори от вътрешността на носа си....
18.04.2008 :: 22:12 :: от earth's friend
#17
Re: Рецепта за зелен кмет
Помните ли за компанията му против бутилираната вода.
18.06.2008 :: 18:11 :: от earth's friend
#18
Re: Рецепта за зелен кмет
Освен това един кмет трябва да дава и личен пример.
Ако искате да добавяте коментари към статиите, моля регистрирайте се и влезте с вашите потребителско име и парола.
Назад | Горе
Вход

Влезте, за да коментирате статиите
в Gorichka.bg