Gorichka.bg


Публикации (RSS 2.0)
Начало / Рубрики /
30.07.2008 :: партньор

Светът е продукт

от Любомир Ноков :: Коментари (10) :: (4145 прочитания)

Зелената вълна от активистка се превърна в консуматорска. Дали пък "консумирането на собствена отговорност" не е единственият ни шанс за позитивна промяна?
Хората, познати от медиите като природозащитници и еколози, обикновено имат силни убеждения, базирани на добрата им информираност относно вредите, нанесени на природата от човешката дейност и съответните трагични последствия за самото човечество. Природозащитниците и еколозите се борят за максималното ограничаване чрез закони и държавна намеса на тези вреди

Борбата за ограничения най-често е насочена към бизнеса. Много рядко някой се бори за ограничаване на вредите, нанесени от обикновения човек. А всъщност именно обикновеният човек е причината както за вредното производство, така и за слабите закони, които го позволяват. Всички знаем, че ако няма търсене, няма и предлагане. Ако няма търсене на вредни продукти, никой няма да ги произвежда и предлага. Ако няма засегнати от вредите, няма да има нужда от закони против вредителите.

Как обаче може да се ограничи поведението на обикновения човек? Повечето от нас се съобразяват единствено с принципите, които не нарушават съществено начина ни на живот и нуждите ни, и приемат зле всеки, който се опита да ограничи правата ни за ползване на околната среда. Затова борбата за намаляване на вредата се провежда на ниво администрация и бизнес.

Напоследък много често се говори (особено сред въпросните хора със силни убеждения) за края на цивилизацията ни. Финалът се очертава около три фактора - края на петрола, глобалното затопляне и икономическия колапс. Сценарият е по холивудски апокалиптичен: цивилизацията, изградена около евтиния петрол, ще се срине, климатът ще ни довърши и човечеството ще затъне в мизерия и глад.

Най-честата реакция, която тези страховити визии предизвикват сред останалите хора с не толкова силни убеждения, е „абе, така или иначе ще се мре, дай поне преди това да си поживеем”. Подобна житейска позиция е трудно да обориш. Трудното става още по-трудно, ако се наложи да обясниш проблема с климата на хора, за които е нормално да изпреварват на завой без видимост.

Най-трудното обаче е да се променят общите нагласи. И то чрез страх... Страхът не може да бъде мотиватор за позитивна промяна. Може да предизвика единствено панически реакции. За да е реална промяната, тя трябва да бъде позитивна и да може да бъде оценена от повечето хора като естествено допълнение към настоящия им начин на живот. Това, че някой е осведомен за даден проблем, също не е достатъчна причина за промяна в поведението му, особено когато тя изисква и негативна промяна в начина му на живот. Информацията не е масов двигател за промяна. За да се случи нещо, трябва да бъде променен кадърът на живот на голям брой хора, не само на тези, които осъзнават даден проблем. Въпросът е: какво може да накара всички нас да приемем насериозно връзката ни с околната среда, вместо просто да прехвърлим отговорността към държавата, към бизнеса или примерно към китайците?

Отговорът на този на пръв поглед сложен въпрос е много прост. Всеки психолог може да ни даде принципната посока - ние действаме и живеем, за да задоволяваме нуждите си. Всеки специалист по маркетинг може да ни отведе до крайната точка - днес нуждите се задоволяват чрез консумация. Или обобщено – промяната в света може да стане само в случай, че:


И така пак стигаме до бизнеса, който ни дава продуктите и ни прави услугите. Дори и нуждата ни да имаме нужда не е останала незадоволена. Такава е природата на бизнеса. И всеки от нас е част от тази схема.

Един пример за това как консумацията променя по-лесно нагласите на мнозинството в положителна посока е скъпият петрол, който мотивира хората да пестят бензин, производителите - да започнат да правят по-икономични двигатели, и политиците - да насърчават всичко това.

За да премахнем вредния ефект на един продукт върху околната среда, не трябва да се борим срещу него или срещу производителите му, а да търсим начини да премахнем или заменим с друга нуждата, която имаме от този продукт.

Светът, в който живеем, е продукт, дизайн, измислян е от хора спрямо възможностите, нуждите ни и наличните ресурси. Този свят се измисля непрестанно. Всички ние го измисляме всеки ден, поправяме го, ако се развали. Когато открием по-лесен начин да се придвижваме или да топлим домовете си, светът е вече променен.

Затова няма нищо чудно във факта, че зелената вълна от активистка се превърна в консуматорска. Това е естественият ход на нещата и е единственият реален шанс да се стигне до позитивна промяна.

CC Лиценз: Признание - Некомерсиално - Без производни произведения

Назад | Горе

Коментари (10)

30.07.2008 :: 09:00 :: от Dessie
#1
Re: Светът е продукт
... и няма нищо лошо в това зелената вълна да е консуматорска. За мен, обаче, липсата на информация по основни въпроси, свързани с опазването на околната среда, е един от съществени проблеми на съвременното общество в България.
Така и така се пие масово минерална вода в пластмасови бутилки, но дори някой да си направи труда да ги изхвърли на правилното място, рядко той ще я смачка до минимален размер. Защо? Защото не знае, че така трябва.
Рециклиращите компании са си направила много хубави интернет сайтове, пускат от време на време реклами и по най-гледаните телевизии. За съжаление съвсема малка част от тези реклами е с информационна насоченост. Всъщност е точно обратното. А за да може да се мотивира някой да прави нещо, необходимо е той да има информация.
Статията много ми хареса...
30.07.2008 :: 09:21 :: от Footman
#2
Re: Светът е продукт
Dessie, дай някакви интернет координати че имам един въпрос към теб... на друга тематика е - относно соларните колектори. Мислех, че в този сайт може да се изпращат съобщения до другите потребители, но се оказа че съм се бъркал.
31.07.2008 :: 19:02 :: от hi
#3
Re: Светът е продукт
Статията е много добра. Желанието на автора да събуди Българската душа е достойно за внимание. А как се възбужда даден интерес, посетете WWW.WECANSOLVEIT.ORG , за да проследите речта на Ал Гор и ще разберете, че всичко трябва да свеждаме до материалния интерес. Трябва власт-имащите и пари-имащите да бъдат заинтересовани !!!
31.07.2008 :: 19:03 :: от hi
#4
Re: Светът е продукт
РЕЧТА Е ИЗНЕСЕНА НА 17 ЮЛИ Т.Г. ВЪВ ВАШИНГТОН.
31.07.2008 :: 20:21 :: от Whiskey
#5
Re: Светът е продукт
Браво! Една статия, която много ми хареса и съм напълно съгласен с мнението на автора.
01.08.2008 :: 15:01 :: от nedij
#6
Re: Светът е продукт
а може ли да се копне и сложи тази реч тук някъде - не мога да я отворя щото :(, малко егоистично но предполагам и други няма да могат.
ами то всъщност това с консуматорството и активизма, и изпреварването в завои, и хвърлянето на всякакви боклуци около нас е пряко свързано според мен с възпитанието и примера.
забелязал съм, че ние, българите, обичаме да правим нещата по трудния начин, даже и поговорка си имаме - "защо да ми е лесно като може да ми е трудно!" та ще се опитаме да минем по трудния път, свързан с нерви, пари и време, отколкото да изберем опита на по-умните от нас или да почерпим и от нашия си опит в миналото.
т.е. мисля, че икономическия интерес създава правилата, и ги променя докато станат максимално ефективни, после ние се научаваме да ги спазваме искаме или не, и така след известни време, пари и нерви ставаме една цивилизована държава/свят.
а има и малка разлика - въпрос на култура е да си хвърлиш боклука в боклуджийската кофа, и е въпрос на мотивация да го изхвърлиш в специализираната кофа.
любопитно как концесионерите по чистотата се опитват чрез "морални" мотиви да накарат обикновения човечец даром да им върши работата, или даже е по-лошо от даром, защото предполагам /около 99%/, че средства за разделното събиране на отпадъци се усвояват от въпросните фирми.
любопитно как в цялата държава се лъжем - кого ли мислим, че лъжем, ако не самите нас!??
а страхът е водеща сила за много неща в живота ако не и за самия живот ... така си мисля.
02.08.2008 :: 23:51 :: от emine
#7
Re: Светът е продукт
извинявайте, ама автора какво, по дяволите, се опитва да ни каже??? Че живеем в консуматорски свят? Ами да, така е! Че модата е това, което управлява начина ни на действие, и мислене, и изглеждане?? Ами да, така е??? Но че страхът не е двигател е най-тъпото нещо, което съм чувала!!! Ами, все пак още от деца почват да ни плашат, я с турбалан, я с баба меца... а като пораснем малко с работа, със заплата, със затвор, с дядо Боже, който вижда всичко и наказва прегрешилите и дори тези, който имат собствено мнение, различно от неговото!! Моля, моля, масовото човешко поведение се движи от страха, той е най- страшният ни кошмар, най- големият ни господар!!! Уплашете хората, че ще дойде края на света, ако не си разделят боклука(щото в никоя религия не се говори за опазване на околкната среда) и те ще го разделят... Информацията е двигател тогава, когато е поднесена по начина по който ще я възприеме групата от хора, за които е предназначена. Т.е. на малките хора(ако има изобщо такива) им говорете за малки неща, на големите-за големи ползи... и готово! Ползата и нуждата движат поведението ни и ако осъзнаем полезно и необходмо на бъдем природозащитници, ще бъдем!
и не ми казвайте, че петролът е най-големия ни проблем, защотот не е! липсата на самосъзнание е! И не обвинявайте обикновения човек за това, че няма право на избор, защото каквото му продават, такова ще купува, и каквото му се казва, в това ще вярва, и точно "бизнеса и администрацията"(не знам защо автора нарича така големите шефчета) са виновни за невежеството на горкия обикновен човечец, който се тъпче с боклуците, които му предлагат и вярва, че е за негово добро.
изобщо всичко написано с bold в тази статия е пълна лъжа и друг път първо ще ви помоля да помислите преди да пишете такива глупости и особено да ги пувликувате в обществено достъпни сайтове, с което само заблуждавате хората, които като вас н са помислили преди да говорят!
03.08.2008 :: 15:56 :: от Giovanni
#8
Re: Светът е продукт
Светът не може да е продукт! По-скоро ти си продукт на света!!!
Напълно съм съгласен с мнението на emine. Докато по-големите медии, които обработват мозъците на обикновените хора не ги информират защо трябва да се събира разделно и защо трябва да се използват енергоспестяващи крушки, баба Станка няма да намира изгода от цялата работа и ще изхвърля боклука НЕ разделно. И тя не може да бъде обвинявана за това си действие, понеже тя не разбира смисъла от разделното събиране. Медиите би трябвало да насочват живота на хората към правилна посока, но докато те се издържат от рекламата на Лукойл(просто за нея се сетих в момента) или на някоя друга фирма, те няма да пишат какви вреди нанася тя в/у околната среда... гледайте филма "The Corporation" собственомислещи люде :)))

И мислете, че ние сте продукт на света и трябва да допринесеме той да стане един по-добър свят, а той не е наш продукт. Всички сме за малко тук и разполагаме с имуществото, което имаме за кратък период от време. Светът ще оцелее и без нас, но ако се отнасяме към него като към продукт, то все пак този продукт някога ще свърши...
03.08.2008 :: 23:48 :: от APChih
#9
Re: Светът е продукт
Точно така е-ние сме продукт!
Глупаст е да мислим че обикновения човек с неговите "малки стъпки"на потребител може да промени нещо или да компинсира последиците от тежките стъпки на бизнеса.Дори и всички да го правим.
Колко например ще допринесеш като си изключваш хладилника,зарядното,компютъра,караш колело и др...Дали ще компенсираш работата само на една резачка за един сезон?Или една машиносмяна на някои булдозер или багер,които рови някъде край морето,на банско или рила?
Че ние регулираме пазара-дрън,дрън!Кой пазар?Дори и така да е-следите остават!Ето-морето се презастрои,вече има отлив на туристи,т.е пазара се регулира както е казано в горната статия,но това променя ли нещо?Строежите остават,дори да запустеят напълно,дори да рухнат още сега нищо вече не може да върне унищожените дюни,пясъчни ивици,затрупаните солници,реки ,езера...Както казва Гжимек-"Когато един вид изчезне-изчезва завинаги!"
Спомнете си и статията за малките и големите стъпки!Защо една от най големите еко организация подлага на критика точно малките стъпки?
06.08.2008 :: 22:46 :: от pharaon
#10
Re: Светът е продукт
Баба ти Станка ще си исхфърли боклука разделно ако и кажеш, че със спестените пари (защото както се каза по-горе настина това спестява пари) ще и направиш път до къщатата и, че ще и поефтинее тока, че ще ще си купи 2 хляба за 1 лв. А НЕ един! Само тогава ще накарш ВСИЧКИ да го правят. А не както бате Бойко обещава завод за обработка на боклука който прави електричество, прави толина и т.н. Е добре ама за кого го прави? Ако го прави за нас, гражданите, би трябвало да го усетим някак си! С поефтиняване на текуща услуга! Но това няма да се случи... И ако аз започна да разделям отпадъците си, САМО ще подкрепям използването на хората за лични нужди на шепа хора. И един цитат от филма "Небесно царство": Или справедливо царство за всички, или да няма въобще царство. Единствения начин да накараме хората които контролират нещата (за тяхно благо ест.) да тръгнат по правилния път е като им кажем: ако искаш хубав свят за теб за теб направи ми го и на мене хубав иначе и ти няма да имаш. Това вече ще е една честна уговорка. Тъпото е че под тези дебели кожи и телеса лесно можеш да се залъжеш, че света е хубав.
За психолозите не е точно така, психилога ще каже че човек живее според нуждите си, но тези нужди се диктуват от нещо, а това са инстинкти, чувства, привички, научени поведения... а всичко това може да се обобщи с една дума НАВИЦИ, били те вродени, или не! Роден стях, или придобити... и когато се осъзнаеш и противопоставиш на вредните за човечеството навици нещата ще станат по-добре!!!
Ако искате да добавяте коментари към статиите, моля регистрирайте се и влезте с вашите потребителско име и парола.
Назад | Горе
Вход

Влезте, за да коментирате статиите
в Gorichka.bg