Gorichka.bg


Публикации (RSS 2.0)
Начало / Рубрики /
06.07.2008 :: партньор

Бизнес с ценности

от gorichka.bg :: Коментари (2) :: (4383 прочитания)

Климентина и Боян Рашеви, съдружници в denkstatt България, отговарят на въпросите на Горичка.
Какво е denkstatt?
Б:
denkstatt е фирмата с име, което никой не би откраднал. На български се чете Денкщат и на немски е игра на думи, която означава „работилница за мислене”. Наричаме се така, защото миналата година нашата българска фирма стана част от мрежата на една от най-големите австрийски фирми в тази сфера със същия формат.

denkstatt е първата консултантска фирма в България, която помага на фирмите да интегрират концепцията за устойчивото развитие в бизнес стратегиите и процесите си, като акцентът ни е върху околната среда. Иначе denkstatt е осъществената мечта на мен и Климентина да работим за опазване на околната среда, за промяна на навиците на хората, свързани с тяхното ежедневие, за промяна на разбирането за правене на бизнес и намиране на нови възможности. Затова и мисията ни е да преминем към екологична икономика – тоест ние виждаме много възможности в актуалните проблеми.

Работата в НПО и по институционални проекти не ми донесе професионално удовлетворение, защото много трудно се вижда някаква реална промяна – стратегии, планове и програми в България рядко се реализират. В консултантска фирма е напълно различно – влияем директно на бизнес решения с огромни последици.

Как стигнахте до идеята да започнете "екологичен" бизнес?
Б:
Честно казано ние избягваме да употребяваме думата „екологичен” за която и да е от нашите дейности, защото това е пряко свързано с науката екология – биологична наука, която се занимава с взаимодействието между организмите и околната среда. Предпочитаме да мислим за нашия бизнес като за отговорен към околната среда.

Имаме доста цели, свързани с нашата фирма, за изпълнението на които в България е нужно повече време. Въвели сме изисквания и правила за продуктите, които използваме за офиса, но в управлението на отпадъците например не сме максимално ефективни, защото България не предлага много добри варианти. Затова сме инициирали един интересен проект за централата на denkstatt, с който да осъществим някои по-смели идеи в България.

По отношение на идеята за подобен бизнес – стигнахме по различни пътища – аз имам съответното образование, макар че попаднах донякъде случайно в специалността „Управление на околната среда и ресурсите” в Германия. Климентина няма академично образование в сферата на околната среда, но пък от много по-отдавна има отношение към тази тема – заради рядък шанс в семейството й това да е важна тема още преди някой да започне да говори за нея в България.

K:
Освен това наблюдавахме какво се случва в страната ни – два напълно противопоставени и крайни лагера – на природозащитниците и на бизнеса. Между тях всички останали хора, някои от които се запалват по „зелената” идея, но все пак не им достигат знания и ресурси как да я приложат в ежедневието. Затова ние видяхме смисъл в това да покажем и на двете страни възможности за намиране на общо за всички и при това, добро решение. В същото време ние виждаме възможности, там където другите виждат проблеми.

Какви са услугите, които предлагате? С какво можете да бъдете полезни на един бизнес?
Б:
Услугите ни са свързани с прилагането на концепцията за устойчивото развитие в бизнес стратегията и практиките. Много от тях са или нови за България, или ги предлагаме по иновативен начин и винаги влагаме много сериозна доза лично отношение. В крайна сметка имаме страхотния шанс да работим хобито си, ако мога така да се изразя.

К:
На един бизнес и на която и да е организация можем да сме полезни с конкретни промени на стратегията и процесите им, които ще им дадат визия за нови икономически възможности и ще им помогнат да реализират отговорна към околната среда дейност. Но според мен, това, с което най-вече можем да сме им полезни, е вдъхновението. Ние кипим от енергия и навсякъде виждаме доказателства за крещящата нужда да сменим не само мисленето и ежедневието си, а и самия икономически модел, който до този момент не е изчислявал и не е смятал ресурсите като основа за успеха ни. Но мисля, че вече на всички е ясно, че ресурсите не са безкрайни и че човешката дейност променя природата необратимо, а това на свой ред променя света, в който живеем.

Готов ли е бизнесът в България да бъде социално и екологично отговорен?
К:
И ние това се питаме. Бих казала, че е в момент на осъзнаване – разбират, че вече не могат да реализират бизнес, без да отчитат въздействията си върху хора и природа, но пък не са осъзнали колко сериозна наистина е отговорността, колко големи са и възможностите и бих казала, че компаниите се ослушват кой ще направи първата стъпка. Реални действия са предприели само тези, които са под много по-сериозен обществен натиск.

Какво правите в момента? С кого работите?
Б:
В момента активно развиваме пазара си. Ние имаме редкия шанс да работим на един пазар и в същото време да го създаваме, като предаваме на хората нови ценности и идеи. Сега провеждаме разговори с много организации, които до две години ще дойдат при нас. С две думи – инвестираме – в пазара и в персонал на denkstatt. Иначе работим с различни фирми, с интересни проекти, известни и с различна репутация. Нека видим какво ще направим за тях и мисля, че после разговорът ни ще бъде още по-интересен.

Какви са правилните стъпки за един бизнес, който е решил да се промени и да работи отговорно?
К:
Много са! Информацията за въздействието на бизнеса вече е толкова голяма, че е напълно задължително да направи анализ на дейността си. Тоест не е достатъчно да се занимава с всякакви инициативи извън фирмата, би трябвало да навлезе и навътре, в самата си организация. И трябва да го направи смело, решително, като се довери на добрите световни практики. Защото много често бизнесът в България предпочита да получи големи резултати и големи промени без почти никакви движения. Трябва смелост и решителност, както и последователност да анализираш, измериш и провериш истинските си въздействия, за да прецениш истинските си възможности.

Коя е най-голямата пречка, за да се промени един бизнес?
К:
Да правиш бизнес без ценности. Ако имаш ценности, ти мислиш и търсиш, жертваш и се трудиш, задаваш си въпроси и милееш за нещата, с които се занимаваш. Всяко друго начинание, реализирано по различен начин и ориентирано само и само към парите е краткосрочно и използва силата на момента или на текущи промени.

Какъв е примерът на denkstatt България?
К:
Ние живеем ценностите си. Това, което е наш бизнес и това, което проповядваме, може да го намерите в нас самите и нашия живот. Ние не сме създали denkstatt, защото е модерно или защото сме решили, че от „еко”-заниманията, изглежда, сякаш и май че, могат да се изкарат пари. Ние правим този бизнес без да търсим незабавна сигурност и стабилност – просто знаем, че ще успеем и тази фирма ще създава скоро правила. И това всъщност ни даде голяма стабилност и вяра от страна на нашите партньори.

Разбрах, че дипломната работа на Боян е оценка на услугата предоставена от планината Пирин? Колко излиза и какво означава това?
Б:
Дипломната работа я правих през 2003 година и резултатите би трябвало да показват по-ниска от сегашната стойност.

Методът на относителната оценка (contingent valuation method) оценява икономическата стойност на продукти и услуги, за които няма пазар, като създава хипотетичен пазар и се опитва да разбере каква е максималната сума, която потребителят би заплатил за тях. В случая продуктът е “девствената природа на Национален парк “Пирин”, а начинът да се заплати за него е чрез такса за достъп и/или годишна такса за опазването му.

Резултатите от проучването показват, че българските посетители биха платили средно по 53 лева за достъп и опазване на продукта на парка. Сумарно за 100 000 посетители приблизителната обща икономическа стойност възлиза на 5,3 милиона лв./г. Тук не влизат чужденците и милионите българи, които не посещават парка, но държат на опазването му като част от националната си гордост.

Всичко това означава, че природата на парка създава огромна икономическа стойност, която ние не забелязваме и пропускаме, когато вземаме решения за бъдещето му.

Оптимисти ли сте?
А ти как мислиш?


denkstatt е партньор на Горичка в програмата за обучения на бизнеса "Глобалното корпоративно затопляне", обученията за бизнес отговорност

Фото галерия

CC Лиценз: Признание

Назад | Горе

Коментари (2)

07.07.2008 :: 19:19 :: от Whiskey
#1
Re: Бизнес с ценности
Климентина има видимо немско излъчване ;)
08.07.2008 :: 13:48 :: от APChih
#2
Re: Бизнес с ценности
Добре,ентусиасти сте!
Лично аз до момента не съм видял бизнес изцяло съвместим с екологията и опазването на околната среда.Освен може би пчеларството.Защото ние сме най заинтересовани от опазването на всичко,що цъфти и е далеч от замърсители и ние търпим преки загуби от употребата на пестициди в селското стопанство и изчизването на растителността.Няма година без новина за изтровени кошери от пръскане на селскостопански култури.
За друго не се сещам-както казах и преди-винаги има и нещо гадно-обратната страна на медала!
За това в момента екологията и природозащитата са губещи каузи-просто никой не печели пряко от тях!На никого не сме "дали хляб",както се казва.Еко проектите не дават работни места и пари,или поне не толкова колкото строителството да кажем.Освен това до момента са просешка работа-движат докато някой ги спонсорира.За това и хората на много места ни смятат за съботьори,паразити и пречка за прогреса!Самия аз до преди година работех в строителна компания и до сега се занимавам с подобни деиности.
Във връзка с това си спомням: Преди време/4 години/ един активист на БДЗП се изцепи в една яхо-група:"Ужас!Хора, знаете ли че в родопите и рила се сече масово и надницата на един дървосекач вече е стигнала 50 лева!"Да,знам!Но на това аз най цинично отговорих/нали разбрахте че съм лекар-циник,по циник,най-циник -МЕДИК!/.Та тогава отговорих:"Какъв ти е проблема бе пич?Зимаш едно куфарче с пари отиваш в Родопите и даваш по сто лева за да не секат!Кой нема да е съгласен?Толкова ли е сложно?"
Та така-евала ви ако сте открили разковничето как да печелим опазвайки природата.
Ако искате да добавяте коментари към статиите, моля регистрирайте се и влезте с вашите потребителско име и парола.
Назад | Горе
Вход

Влезте, за да коментирате статиите
в Gorichka.bg