Gorichka.bg


Публикации (RSS 2.0)
Начало / Рубрики /
18.08.2008 :: партньор

Краят на зеленото движение

от Любомир Ноков :: Коментари (22) :: (4973 прочитания)

От активистко, зеленото движение се превърна в консуматорско и е на път да стане поредната административна норма.
Ако бях еко-активист, щях да се чувствам супер тъпо, когато някоя спретната търговска марка ми препише лозунгите и почне да ги вее вместо мен, само че по-мащабно, на винилови билборди, които ще надживеят и внуците ми. Още по-гадно щеше да ми е, когато някой политик ми препише репликите и почне да ги върти пред аудиторията на неуморните кабеларки. Направо щеше да ми се прииска да зарежа и еко и активизъм.

Аз обаче не съм еко-активист. В активизма ме притеснява кампанийността, извън която всичко си е по-старому. Предпочитам каузата да е нормална част от ежедневието ми. В случая със зелената идея, се намират много популярни и лесни начини за това. Например теорията за малките стъпки - това, което ако достатъчно много хора направят, може да промени света.

За жалост теорията за малките стъпки първи я издъниха не кои да е, ами еко-активистите. WWF публикуваха доклад наречен „Weathercocks and signposts: the environment movement at a crossroads”. Според този доклад, малките стъпки работят предимно за чистата ми съвест. Всъщност те са базирани на пазарния-консуматорски модел, който сам по себе си е в основата на големите проблеми с климата, ресурсите и биоразнообразието. Завъртаме се в кръг. И за да излезем от кръга и да направим големите промени, които са толкова спешни и необходими, трябва да подхванем от дъното самите обществени ценности, като материализма и индивидуализма, които са завъртели този кръг. Стабилен аргумент, който разбира се няма да ме откаже да продължа да спирам водата, докато си мия зъбите, а по-скоро ще ме накара да се замисля за това какво се прави за да се променят ценностите.

След еко-активистите идеята за малките стъпки пострада и от социолозите. От проучванията им стана ясно, че повечето от нас не са готови да се включат в масовия експеримент със спирането на чешмата. Повечето водим леко инертен начин на живот, живеем от днес за утре, много се кефим на телевизионни продукти и упорито предпочитаме да вярваме на идеята, че нищо не можем да направим, защото всичко е отдавна изпипана конспирация.

И какво се получава - първо политиците и търговците издъниха еко-активизма, след това еко-активистите и социолозите издъниха зеления лайфстайл с неговите малки стъпки.

Ето в този момент стана още по-объркано – постепенно отделни компании започнаха да се държат истински отговорно и екологично, не само да веят лозунги и винили. Появиха се и нови бизнеси, с чисто нови чисти продукти и начини на работа. По-късно отделни политици и административни кадри започнаха да превръщат идеите на еко-активистите и на зелените консуматори в закони и регулации. Дори и в нашето малко провинциално хомогенно общество, в което инертността е култ, а конспирацията - наука, се появиха нормативни актове и служби. Е да, политици още няма, но пък евро-законите са тук и ако не бяхме толкова неловки в демокрацията си, сигурно щяхме да намираме и начини да ги спазваме.

В резултат - еко-активизмът се задъхва от преумора, а последвалият го зелен консумеризъм почти е достигнал връхната точка. Откакто зелената вълна достигна институциите, администрацията и супермаркетите, енергия в нея вече трудно се задържа, както всъщност във всяка обществена норма. Тези от нас, които имат нужда да изразяват различието си от инертно-конспиративните типове, ще трябва да го правят с нови каузи. И това е смисълът на действието, да преминава етапи. Но без действие не може. Действието е единственият лек срещу отчаянието и песимизма.

Успехът на зеленото движение е причината за предстоящия дефицит на спонтанност в него. И дано този успех сполетява само положителните каузи, а пък идеи, като войнстващия национализъм да си останат завинаги на ниво разговори в кръчмата.

CC Лиценз: Признание - Некомерсиално - Без производни произведения

Назад | Горе

Коментари (22)

18.08.2008 :: 16:21 :: от Dessie
#1
Re: Краят на зеленото движение
Супер интелигентно и изпипано до съвършенство! Чудесен изказ, както винаги...
18.08.2008 :: 19:10 :: от pstj
#2
Re: Краят на зеленото движение
Вярно, съгласем съм с първия коментиращ, много интелигентно звучи, а какво всъщност искаше да ни кажеш? Последно, трябва ли или не трябва да правя нещо?И ако да - какво? Иначе много хубаво написано. Като учебник по политика. Нищо не се разбира но взучи прекрасно:) Поздрави:0
18.08.2008 :: 19:48 :: от hi
#3
Re: Краят на зеленото движение
Зеленото движение трябва да се разширява, да се разраства...Какъв е този песимизъм! И какви са тези "каламбури"? Очистете си съзнанието!
18.08.2008 :: 22:45 :: от Mikkro
#4
Re: Краят на зеленото движение
Според мен, няма край и начало на " зеленото движение".
Всичко е въпрос на морал и вътрешно усещане. Аз се стремя да живея по "щадящо" спрямо природата, не защото се чувствам част от някакво "Движение", и не защото съм гледал филма на Ал Гор, а просто защото смятам че това е нормалния начин.

По горната логика излиза че не трябва и да вярваме, понеже Бог прекалено много се "комерсиализира", пък и никой в крайна сметка не го е виждал ?!?
18.08.2008 :: 22:47 :: от teodor
#5
Re: Краят на зеленото движение
Хаха, браво Любо, хубаво ги оплете нещата :) Да се опитам да преведа, а? Според мен, посланието е, че кой каквото и да му говори, каквито и авторитети да размахват тези, факти и проучвания, най-важното за Любо е да действа всеки ден, по малко, но постоянно - по начина, който чуства за правилен и нужен вътре в себе си... Или поне аз така го разбирам... А за разрастването на зеленото движение - ми то си се разраства бе хора, не се безпокойте - там никнат разни зелени партии, зелени тигри, депутати, организации, фирми и прочие :) Пък промените наистина са очевадни: ако преди 15-на години движението беше пъстра (повтарям: пъстра, не зелена) съвкупност от какви ли не хора, обединени от спонтанност, емоционалност, убеденост и себеотдаденост - то днес имаме организации с повече от 50 души персонал само в централните си офиси, с маркетингови директори, отдели човешки ресурси, бизнес заплати и рекламни клипове по MTV... Не че ефективността се е променила - само дето повечето хора вече си мислят, че "спасяването на света" е работа единствено на еколозите, че има кой да се погрижи за всичко и че ако не цапат много или даряват по 5-10 долара годишно на зелените могат да спят спокойно :) А същевременно е хубаво че има развитие, готини фирми, хора и т.н ... въобще - живеем в интересни времена, а си мисля че можем и по-интересни да ги направим, а Любо?
19.08.2008 :: 10:28 :: от woods
#6
Re: Краят на зеленото движение
Ако ти ги кажа ще си оправиш ли правописните грешки?
19.08.2008 :: 10:32 :: от woods
#7
Re: Краят на зеленото движение
И все пак браво за на места положителната пропаганда ;-)
19.08.2008 :: 11:12 :: от emine
#8
Re: Краят на зеленото движение
ами да, много хубаво казано, но какво всъщност каза??? Иначе добре звучи.
"Успехът на зеленото движение е причината за предстоящия дефицит на спонтанност в него" - ей т'ва много ми наресва, що за глупост?
Аман от фаталистични и безкрайно излишни изводи, дето, точно хората с мозък (явно) от нямане к'во да правят, измислят. Ами ,ако смяташ че не е достатъчно спирането на водата докато си миеш зъбите, спирай водата и докато се къпеш и т.н., но поне мисли позитивно с "хубавия си изказ", вместо да се затормозяваш с винилови безсмислици. Като няма "зелени"(човечета) е проблем, като има пак е проблем!!! Важното е да сме недоволни, нали?? Винаги.
19.08.2008 :: 13:50 :: от Antonoff
#9
Re: Краят на зеленото движение
Самото зелено движение е институция. Институциите убиват свободата на идеите. Липсва ни възпитание да живеем С природата, а не СРЕЩУ нея. Една такава радикална промяна иска малко повече от вкарването на ЕКО в супермаркетите и медиите, а именно вкореняване на любов към природата, а не към McDonalds, KFC и купища луксозно опаковани боклуци и гнусотии. Самия ни начин на живот така очерня душите ни... Освен всичко е необходима и дисциплина! Много ценности са изчезнали вече от човешкия характер.

Big UP за тезата с безхаберието!
19.08.2008 :: 20:02 :: от Aya
#10
Re: Краят на зеленото движение
Съгласна съм. Смятам, че цялата история крайно се комерсиализира и хората превърнали думичката еко, я направиха трудно достъпни . Вижте щандовете за еко храни. Например биологично създадените ябълкови сокове внос от Германия, които се продават в магазин 3,4,5 до х-л Плиска. Те са по 250 мл. и единият струва 3,65 лв. Моля Ви дядо ми произвежда еко-ябълки на село и те излизат доста по-евтино. И кое по-точно му е екото на продукта, при положение, че той е пропътувал най-малко 2000 км и с това и пътуване е замърсил сериозно атмосферата. Искам и да попитам кое му е скъпото в отглеждането на белият бъз, че 250 мл. да струва около 3лв.???
Искам и да попитам защо в "зеленият" брой на "Еlle", се представиха марки като "Shiseido", които дори се определят, не като 100% еко компания, а като компания, която тъй като изпозва природата съответно и помага. Лошо няма - платили са си. Ама май еко движението се превърна по-скоро за добър и модерен начин за реклама, отколкото за движение помагащо на планетата земя!
19.08.2008 :: 22:04 :: от APChih
#11
Re: Краят на зеленото движение
С първия си коментар в този сайт запитах"Що значи това че нещо си е -био,еко или-природо?"До тук не получих конкретен отговор,а не-всъщност греша-към статията за Хляб и зрелища имаше коментар за биодизела,който е много правилен.Но там просто пропуснах да го отбележа!Мисълта ми беше че наистина тези понятия се изпразват от съдържание,стават мода и се ползват за най-открита манипулация.
А със статията съм съгласен - много е добра и логична!Какво променят малките стъпки,на фона на тежките крачки в обратна посока?Какво промени разрастващото се зелено движение в България за 20 г демокрация?Спряхме унищожаването на горите,изчезването на видовете,бракониерството,изчезващите зелени площи в градовете,застрояването по черноморието и планинските курорти?Какво?При всички евро директиви,смяна на правителства,за които при това все екологията е приоритет и т.нт.!Какво успяхме да спасим?
Да вярно-някой би казал че ако ни няма нас нещата щяха да са още по-зле,но въпреки това общият случай е:
Кучето си лае...
19.08.2008 :: 22:10 :: от APChih
#12
Re: Краят на зеленото движение
Всъщност-да сте гледали "Адвокат на дявола"?
20.08.2008 :: 12:03 :: от krem
#13
Re: Краят на зеленото движение
Комерсиализацията на зеленото движение е най-големият му успех. Превръщането му от кауза в ежедневие. Победата още не е постигната, но шанса е голям и ние вървим в тази посока. Нали това беше целта.
Естествено има недобросъвестни, които ще се възползват, но в тази битка важна е победата по всякакви начини. Ако модата или печалбите задължават недобросъвестните да стават зелени, аз съм ок.
Вървим към победа, честито!
За тези, които просто си търсят начин да са различни от масата, време е да си търсят друга кауза.

Страхотна статия.
21.08.2008 :: 00:46 :: от coma
#14
Re: Краят на зеленото движение
Абе Ви хора неща не сте в ред честно, няма нужда да спирате водата докато си миете зъбите, достатъчно е водата след това да се пречиства, пластмасата е чудесен продукт но след това е необходимо да се рециклира, без хартия за никъде не сме, няма как ще се садят дървета.

Колко от Вас ходиха това лято на море с колело, Колко от вас които не ходиха с колело засадиха дървета за да "изкупят" лошите CO2 емисиисии?

Какви са тези глупости за еко движения и зелен начин на живот за да живееш успешно в съвременното общество е необходимо да използваш максимално ресурсите и пособията които са ти на разположение. От тази гледна точка свръх потреблението и материализма са неизбежни както е неизбежо да живееш в блок ако искаш да си в ценъра на града.

Еволюцията сама по себе си е борба за оцеляване и няма как да намалим еволюционните си потребности само защото околната среда се задъхва.

И няма победа и няма борба няма активизъм и пропаганда има само едно:

Ние не можем да спрем да консумираме, можем единствено да неутрализираме последствията от свръх консумацията само това наистина можем и сме длъжни да направим!

Така че лично според мен тези малки стъпки на "икономия" (която е майка на мизерията) за излишни тябват ни пречиствателни станции, заводи за преботка на отпадъци, възобновими източници на енергия, нови видове траснпорт. С една дума "Технологии" това е бъдещето!
21.08.2008 :: 14:54 :: от Booya
#15
Re: Краят на зеленото движение
Хората са бъдещето, пич, технологиите са само инструмент. Като оръжието-зависи в чии ръце са :-р
27.08.2008 :: 21:43 :: от APChih
#16
Re: Краят на зеленото движение
Добре-има логика и в това!+14.Както винаги съм казвал-дозата прави отровата.Но ако разчитаме само на това ,че технологиите ще премахнат последствията от нашата деиност се въртим в порочен кръг и е само въпрос на време да открием че тези технологии са полезни за едно,но вредят за друго.Както с ветрогенераторите покраи морето и биодизела,например.
Така че истината е посредата.Много труд и мисъл се иска за да открием "златната среда".
27.08.2008 :: 22:03 :: от APChih
#17
Re: Краят на зеленото движение
А колкото до зеленото движение,дето станало мода и се разрастнало,аз питам само - по що личи?
По това че има сайтове в които да си чешем езиците...?И ни предлагат тениски от 10000% биопамук?И други подобни магазини,за които зеленото и екото са само форма на реклама!По това ли?
По какво?
По това че въпреки акциите за почистване на тази или онази местност България се превръща в сметище?
По непрекъснато намаляващите зелени площи в градовете и все по-агресивното застрояване на междублоковото пространство,парковете и...
По бетонираното черноморие?
По туморообразно разрастващото се застрояване на зимните ни курорти-Банско,Пампорово,Боровец и суперновата супер Сапарева Баня с лифт и път до Рилски езера,които след няколко години ще приличат на езерото Ариана в София?И когато това стане,може да сме щастливи и да се поздравим, че зеленото движение вече е супер модерно и комерсиално...и ще бъде още по модерно...
А какво е постигнало?Няколко сайта и магазина в центъра на София!
Супер!Много е модерно!
28.08.2008 :: 11:19 :: от K.
#18
Re: Краят на зеленото движение
Основният проблем на "зеленото движение" е, че 500 души в цялата държава се опитват да направят нещо, докато останалият народ цъка с език, съгласен е, че трябва да се сложи край на застрояване, замърсяване и т.н., но си стои вкъщи и гледа телевизия.

Ако погледнеш изследванията на общественото мнение, българинът е сред най-наточените нации да се опазва природата и гората. Обаче не ще да си показва мнението, предпочита да си кротува и да гледа сеир.

Отгоре на това имаме "бизнес", който преимуществено пере пари и съответно икономическа логика и обществено мнение не значат нищо за него. Иначе да са спрели да застрояват още преди година. И в Испания не е било, както по морето при нас.

В заключение: инертно население на държавата + липса на закони водят до тук. Цяло чудо е, че въобще е останала някаква природа по морето и планината.
28.08.2008 :: 12:19 :: от krem
#19
Re: Краят на зеленото движение
"А колкото до зеленото движение,дето станало мода и се разрастнало,аз питам само - по що личи?....."

APChih в статията определено не се разглежда проблема в рамките на изостаналата ни държава, където нещата се случват с години закъснение. Личи си по това, което се прави във белите държави, най-вече в северна Европа - Холандия, Швеция и т.н. Там зеленото движение вече не е мода и активизъм а начин на живот. Още един белег е, че държави къто САЩ, доскоро без отношение по проблема, също се активизират и дават знаци, че вече не могат позволяват да пренебрегват проблема, както до сега.

"Ако погледнеш изследванията на общественото мнение, българинът е сред най-наточените нации да се опазва природата и гората." от K.
Хайде бе!!! Сериозно?!
Аз пък забелязвам, че повечето млади хора въобще не им пука или въобще не са чували за зелено движение. А уж те са надеждата.
28.08.2008 :: 21:40 :: от APChih
#20
Re: Краят на зеленото движение
Да , Кремена - тук съм съгласен с тебе!/я каква случайност-аз да съм съгласен с някой!/.Говорим за други страни-да,може и така да е.Жалко е за България,която до преди 10 години беше страна с невероятно запазена природа в сравнение с тези страни,където зеленото движение е мода.Донякъде защото сме я попопазили,днякъде защото господ ни е дал,та се е олял!Но като че ли точно затова ,че имаме в изобилие,българите не ценят природата край себе си!Това го казвам от личен опит и наблюдения,и е лично мое мнение.Не знам кои са тия изследвания дето са дали тези резултати-/18/.Може би-когато скапем нашата природа подобно на тази в"белите страни",и при нас зеленото движение ще стане модно като там!
И още-да-в статията,а и по принцип в този сайт не се разглеждат проблемите" в рамките на изостоналата ни държава".Жалко за това!Сякаш авторите на статии умишлено отклоняват вниманието ни някъде към полюса,после към екватора,към САЩ,Китай и къде ли не,само за да не гледаме неща,които се случват пред вратите на собствените ни домове!Защо?
29.08.2008 :: 11:22 :: от krem
#21
Re: Краят на зеленото движение
И на мен ми е много болно за това което се случва в България. За съжаление нищо не мога да направя освен да давам личен пример и да се надявам да повлияя на познатите си.
Затова ме радва, че някакви неща се случват по света и знам, че рано или късно ще стигнат и до нас. Никой не е избягал от прогреса.
Знам, че дотогава може да сме унищожили природата си. И се чувсвам безсилна.

Колкото до това, че не пишат за България, ами то достатъчно се пише в други сайтове, които са им партньори.
Забелязала съм че така е насочен сайта - да се пишат положителните неща, а при нас те за съжаление са малко. Но е важно и добрият пример да има от къде да се взема.
30.08.2008 :: 21:24 :: от Jeniii
#22
Re: Краят на зеленото движение
Доста объркана и непоследователно написана статия с неясна теза, независимо от това колко интелигентно навързани и звучащи са думичките, съдържащи се в нея. От нея излиза, че всичко наред - не просто политици, търговски, марки, социолози, институции и т.н., но и самите еко-активисти, са нещо като неосъзнатите врагове на еко-идеята ... Нямам нищо против твърдението, но нека то да не бъде просто заявено, а да е подкрепено и с някакви смислени аргументи, за да си струва, най-малкото, да бъде подлагано на дебат. Иначе статията съдържа ценни мини-идеички, които обаче са твърде фрагментарни и нелогично нахвърляни една връз друга. Хубаво би било, ако бъдат доразвити. И една последна забележка . що за заключение е "Успехът на зеленото движение е причината за предстоящия дефицит на спонтанност в него. И дано този успех сполетява само положителните каузи, а пък идеи, като войнстващия национализъм да си останат завинаги на ниво разговори в кръчмата"??? Как така и защо изведнъж от нищото, ни в клин, ни в ръкав, се появи и войнстващия национализъм!?!
Ако искате да добавяте коментари към статиите, моля регистрирайте се и влезте с вашите потребителско име и парола.
Назад | Горе
Вход

Влезте, за да коментирате статиите
в Gorichka.bg