Gorichka.bg


Публикации (RSS 2.0)
Начало / Рубрики /
02.12.2008 :: партньор

Велосипедни алеи

от Елица Грънчарова :: Коментари (4) :: (4625 прочитания)

Все повече български градове имат "големи планове" за велоалеи. Кой до къде е и как плановете се разминават с реалността?

Не са един и два българските градове, където измежду стотиците улици може да се открият и по една или две велоалеи, за радост, или за недоумение, на колоездачите - София, Варна, Бургас, Русе, Балчик, Несебър и Сливен са само някои от местата, където местните общини изграждат или планират колоездачни пътища. Какво обаче се случва по и със тях на практика:


През 2008 г. по план София трябваше да направи две велоалеи: успоредно с бул. „Евлоги Георгиев” и да се реконструира най-старата и единствена велоалея в града, която води от пл. „Мекдония” до "Княжево", успоредно с бул. „Цар Борис III”.

Вторият проект беше отложен за лятото на 2009 г., когато ще е и ремонтът на булеверда, а според обещанията на общината "докато се прави той, ще се направи и алеята".

Велоалеята по „Евлоги Георгиев” вече доби някакъв вид, макар и довършена само до ул. „Граф Игнатиев”. Планът беше до края на ноември да стигне до бул. „Мадрид”, но подобно на много други български проекти, и този се забави.

И двете алеи са част от Програмата за управление и развитие на Столична община за 2008-2011 г., в която се казва, че в периода 2008-2009 г. в София ще бъдат построени шест велосипедни лъча, които ще свързват противоположните квартали на града. Темповете на работа показват само, че този план е нереалистичен и явно няма да бъде изпълнен в поставените срокове.
 

През 2007 г. във Варна започна изграждането на девет-километрова велоалея от кв. „Владиславово” до Морската градина. Само централната част беше завършена, но тя доста бързо се превърна в паркинг за коли, зона за пешеходци, както и на места - в строителна площадка на съседни сгради. Маркировката, която беше направена доста добре и според европейските стандарти, също бързо се изтри и в момента дори изградената част трябва да се ремонтира.

Русе е друг пример за противоречиво изграждане на велоалеи. Там има две с обща дължина около 1.5 км, едната от които свързва Градските Хали с Парка на Младежта, а другата е в парка. И двете са просто очертани със синя боя и често са паркинг на автомобили там, където е възможно. Голям парадокс в града е, че цялата централна част е пешеходна зона, но там велосипедите са забранени дори с пътни знаци.
 

Едно от най-привлекателните места за каране на колело е близо до морския бряг. През юни между Несебър и Слънчев Бряг откриха първия велосипеден път в района. Община Балчик има по-смели планове - да свърже града "международно" с Констанца в Румъния чрез 80-километров път за колела. Кметовете им обсъдиха проекта още през 2007 г., но до строителство още не се е стигнало.
 

По програма ФАР също е възможно изграждането на велопътеки. Бургас работи по проект „Зелени коридори”, който предвижда използването на такава като връзка между градската част с центъра за наблюдение на птици „Пода", както и още един колоездачен път от централната жп гара до Пантеона в Морската Градина.
 

В Пловдив и Сливен засега само се обсъжда въможност за прокарване на пътеки за велосипеди. В Пловдив такива идеи има заместник-кметът на район "Южен", а Йордан Лечков предлага велоалея  успоредно с бул. „Георги Данчев” в града на сините камъни.



CC Лиценз: Признание

Назад | Горе

Коментари (4)

02.12.2008 :: 19:09 :: от mitar
#1
Re: Велосипедни алеи
Аз пък си мечтая за хипоалеи. Хипо не от хипопотам (речен кон), а от обикновен кон. Представям си че ако не центъра, то в полите на например Витоша ще е супер. Може и Mагареалеи ;-)
02.12.2008 :: 21:41 :: от Apostol
#2
Re: Велосипедни алеи
Доколкото знам в България предстои да се изграждат високоскоростни жп линии София-Видин, София-Бургас и др. подобни. Защо тогава старите криволичещи жп-трасета не се превърнат в междуградски велоалеи? Това отдавна се прави в Америка и на други места.
03.12.2008 :: 15:13 :: от mitar
#3
БДЖ
Това с ЖП трасетата е супер идея, но ми се чини твърде скъпа, без да съм специалист строител. За близки градове обаче вероятно е ОК. Какво мислят строителите на ЖП и прочие пътища?
04.12.2008 :: 16:56 :: от ivcho
#4
Re: Велосипедни алеи
Това, че една зона е пешеходна, не означава, че е разрешена за велосипеди. Това са две съвсем различни неща ( за справка Закон за движение по пътищата). Не приемам да го окачествявате като парадокс. Иначе съм съгласен, че направени по този начин вело- алеите в Русе са неизползваеми.
Ако искате да добавяте коментари към статиите, моля регистрирайте се и влезте с вашите потребителско име и парола.
Назад | Горе
Вход

Влезте, за да коментирате статиите
в Gorichka.bg