Gorichka.bg


Публикации (RSS 2.0)
Начало / Рубрики / Боклук и рециклиране /
15.08.2008

Бърза помощ

от Десислава Белева :: Коментари (16) :: (5134 прочитания)

Попаднали в канализацията или в почвата лекарствата с изтекъл срок на годност стават неконтролируеми и със сигурност не лекуват никого. Даже напротив. Какво е хубаво да знаем за тяхното отстраняване? 
Деси Белева е юрист в Пловдив и активен читател на Горичка.

Етимологията на думата „лекарство” навежда на мисълта, че то е нещо хубаво, че помага на човек да оздравее, да спре да чувства болка. Лек, цяр! Всички ние имаме специално шкафче у дома, където държим този незаменим помощник и честичко посягаме към него. Трупаме, купуваме, тази приятелка ми препоръча това, онази онова и така неусетно сме натрупали толкова много мехлеми и лекарства, че един ден като решим да направим чистка, установяваме, че голяма част от вълшебните бонбончета са с изтекъл срок на годност... И ги запокитваме в кофата за боклук или ги изсипваме в мивката, или в тоалетната. Това ли е правилният път? Разбира се, че не.

Скоро в една листовка за първи път срещнах полезна информация по въпроса – „Лекарствата не трябва да се изхвърлят в канализацията или в контейнера за домашни отпадъци. Създайте си навик да връщате неизползваните или стари лекарства на Вашия фармацевт.” Точно така! Там от където сте ги взели, и без друго всеки ден минавате покрай няколко аптеки.

Попаднали в канализацията или в почвата лекарствата стават неконтролируеми и със сигурност не лекуват никого, напротив според нови изследвания някои от тях така повлияват на рибите, че превръщат мъжките екземпляри в женски.

Още през 2000 година има издаден нормативен акт, който урежда много подробно този въпрос – Наредба 28 за условията и реда за унищожаването, преработването или използването за други цели на лекарствата. Този важен нормативен акт, обаче, по никакъв начин не е популярен или поне аз не съм чула някоя медия да оповести за неговото съществуване. Не е популярен и по една друга много елементарна причина – в него няма санкции. Чл. 4, т. 1 ясно и категорично забранява изхвърлянето на лекарства в съдовете за битови отпадъци. Никъде няма текст, който да казва какво се случва с този, който бива заловен да го прави. Липсва и орган, който да следи какво слагаме в тези контейнери. Но това е една друга и много дълга тема.

Ако проявим малко юридическо въображение, можем да стигнем до Наказателния кодекс, където със сигурност има текст, който да може да се приложи и в конкретния случай, но някак си в живота не ми се струва реалистично да се случи -  някой изсипал сиропа за кашлица в мивката да бъде подведен под наказателна отговорност. А и не това е целта на закона.

Много хора смятат, че българинът реагира, само ако му бръкнеш в джоба, но случаят с опазването на водите и почвите от замърсяване не е такъв. Няма нужда някой да бъде наказан, за да се предприемат масови действия в позитивна посока. В случая е особено важно общественото самосъзнание и информацията, защото хората не биха го направили, ако знаят какви реални последици може да има едно или друго тяхно действие. Затова информирайте вашите близки и приятели защо трябва да връщат лекарствата, къде да ги връщат, а някой предприемчив фармацевт може да измисли и нещо от рода – „Сливи за смет” (толкова ми е любима тази приказка) и с някои дребни награди да предизвика масово почистване на домашните и автомобилните аптечки в квартала. Важно е да се популяризира идеята, за да не стоят наредбите непрочетени, че то е срамота, такава хубава наредба, а непопулярна.

И като заключение няколко приятелски съвета:



CC Лиценз: Признание

Назад | Горе

Коментари (16)

15.08.2008 :: 00:56 :: от Whiskey
#1
Re: Бърза помощ
То е ясно, че със забрана нищо няма да стане. Според мен е достатъчно да се направят само три прости стъпки:

1. Нужно е да се задължът всички производители на лекарства да упоменават в листовките си начините на изхвърляне на продуктите си.
2. Да стартира кампания с разяснителни листовки във всички аптеки.
3. Това да бъде един от въпросите, който да се разяснява на децата от училище.

В крайна сметка ако това се направи, хората биха почнали да си дават сметка не само за вредата от лекарствата, но и за вредата от други продукти, влияейки по този начин на тяхното самосъзнание.
15.08.2008 :: 10:41 :: от Boris
#2
Re: Бърза помощ
Благодаря за тази статия, защото от нея научих нещо ново, наистина нямах представа, че има възможност лекарствата да се връщат в аптеките.
Но мислите ли, че ако върнем лекарствата с изтекъл срок на годност в аптеката, аптекарят ще си направи труда да ги върне на доставчика за унищожаване или какъвто е там реда по тази наредба?
Според мен изобщо няма да си направи труда да се занимава с това, а просто ще ги хвърли в кошчето :(
Трябва да има някаква възможност за контрол, например като върна някаква торба с лекарства в някоя аптека, после трябва да мога да проверя някъде в интернет или по някакъв телефон дали тази аптека е връщала лекарства с изтекъл срок на годност на мястото където се унищожават, ако не е значи са в кофата за боклук.
15.08.2008 :: 13:48 :: от emine
#3
Re: Бърза помощ
Синтетичните лекарства са излишни, за всяка болежка си има билка и бабини методи, които помагат много по-сигурно. А не като синтетиката: ще ти излекува главата, но ще ти съсипе стомаха, това Фармацията е цяла индустрия, която печели от това ние да сме болни! Е, не, мерси!!!
А за връщането на лекарствата съм съгласна с Борис. Може би трябва и за фармацевтите да измислят нещо като сливи за смет, та да си връщат "торбите" във фабриките или каквото е там.
15.08.2008 :: 15:50 :: от Antonoff
#4
Re: Бърза помощ
Съвсем случайно се случило така, че работя във фармацевтична компания. Мога да кажа, че няма нормативен акт, който да задължава производителите да пишат където и да било по опаковката или листовката как трябва да се процедира с лекарствата с изтекъл срок на годност. Единственото, което знам е че партидите с изтекли срокове се изтеглят от търговската мрежа. За сметка на това съм се заливал от смях на спорове коя запетайка къде трябва да се напише в листовката. Да не говорим, че и съответната хартийка рядко е написана на достъпен за потребителя език.
15.08.2008 :: 21:16 :: от spart
#5
Re: Бърза помощ
Наредбата е много кратка и в нея никъде не пише, че аптеките могат и трябва да приемат лекарства с изтекъл срок на годност.
Някой може ли да сподели практически опит с връщането на лекарства с изтекъл срок в аптеките - струва ми се, че като минимум трябва да си пазим касовата бележка.
15.08.2008 :: 22:01 :: от APChih
#6
Re: Бърза помощ
Е тук ме набарахте в болна тема като в "Хляб и зрелища"!
Първо-не разбрах от оная препратка към оная статия какви са тия "острогени"?Много интересно понятия за човек който 10 години е учил ветеринарна медицина и още 10 се занимава с това/е9вярно-не само с това!/.Пропуснал ли съм нещо или...Дай да ми го обяснят по компетентните,дето са писали статията!
После:
Да напълно съм съгласен с това че няма ни закон ни регламент за лекарствата с изтекъл сро на годност!Ма то важи не само за лекарствата,ама като са ми специалност...наистина е кофти и аз съм се питал много пъти какво да ги правя!/а сещате се че при мене не говорим за лекарства за лична употреба,нали?/И никой не би ми ги взел в аптеката-вервайте ми!Нито хуманните,нито тия с които работя- т.е ветеринарните!Тая опция липсва!
Емине-съгласен съм за пореден път с тебе,ама де да беше толкова просто с болките и билките!И аз се опитвам да прокарвам приомите на билко-и апитерапията ама не е толкова лесно,повярвай!
И в заключение-не дай си боже никому да е болен и да има нужда от лекарства,ама ако се наложи-не се презапасявайте,следвайте рецептите до край,и не прибягвайте до самолечение!Това и най-доброто което мога да ви кажа за сега!
17.08.2008 :: 10:58 :: от irina_st86
#7
Re: Бърза помощ
Мислите ли, че хората от фармацевтичната индустрия сами ще си направят антиреклама и ще ни посъветват да си купиваме лекарства само при крайна необходимост. Всичко което се пише в лситовките е защото има закони, които задължават производителите да информират свойте клиенти, а не от загриженост,че се самолекуваме. Хората, които са овсновата на тази индустия печелят от ПРОДАЖБАТА на лекарства. Ако не ги задължаваха сигурно намаше така "загрижено" да ни препоръват да се съветваме с личния лекар. И не си мислете нападам аптекарите те работят за някой като повечето от нас. Над тях има достатъчно хора, които носят тази отговорност.
18.08.2008 :: 10:16 :: от alexx
#8
Re: Бърза помощ
Към автора:
- листовката за която се пише най-вероятно е от самото лекарство. Напоследък забелязвам, че в листовките на всички нови лекарства пише да се върнат обратно в аптеката.
- от статията не става известно дали автора е предприел действието описано в листовката, т.е. да отиде в някоя аптека и да се опита да върне някое лекарство. Аз лично съм пробвал в квартала където живея, но без успех. Те кашоните от опаковки си изхвърлят на улицата, пък какво остава за лекарствата. Моля, следващия път като пишете такива статии за това кое, къде и как споделяйте и личен опит.
- В статията се казва "наредба 28", но на кое министерство, институция и т.н ? На мен това число нищо не ми говори, сигурен съм и на повечето хора. Моля, изписвайте пълното наименование на нормативните актове.
- Във въпросната наредба се казва, че не са предвидени санкции и контролен орган. Според мен това е пропуск и оставам с впечатлението, че някой не си е свършил работата (пак), че всичко е само за "пред очи" както се казва.

Авторката е адвокат и би могла да даде малко светлина по следващото предложение: възможно ли е да се заведе иск срещу законодателя на основание на това, че наредбата е непълна/неточна/създава условия за вратички като с това да се цели промяната и към нещо по-смислено. Целта е гражданското общество да може само да си помогне в случая на такива недомислени нормативни актове.



За това как аз виждам решението на проблема:
- Всяка аптека, дрогерия и т.н. (всеки търговец направо) да бъде задължен със закон да приема обратно, безплатно, всякакви артикули които могат да се рециклират или които са опасни за здравето (ел. уреди, лекарства, батерии и т.н.) и да е задължен да ги обработи по подходящ начин.
- Клиентът да получава нещо като касова бележка с баркода на продукта или някакъв уникален сериен номер.
- Фирмата обработваща продукта (пр. рециклира или унищожава) ще използва същия номер за да отчете какви продукти са минали през нея.
- Този номер ще може да се проверява в база данни в Интернет и така ще може да се следи за правилното функциониране на схемата.

За всичко е нужна само малко политическа воля и *много* строга ръка, която да следи за спазването на наредбите и да налага големи глоби.
18.08.2008 :: 16:09 :: от Dessie
#9
От автора:
Към #6 - Терминът "острогени", както сам казваш е употребен в друга статия, към която препраща настоящата. Стори ми се интересна информацията, свързана с вероятните последици от неконтролираното изхвърляне на лекарства и нямам отношение към проведените изследвания в тази област;
Алекс, с интерес следя твоите публикации и много ми допадат. Ето и отговори на твоите въпроси:
- Действително, цитираният текст е от листовката към едно лекарство и да, вероятно все по-често ще виждаме този текст.
- В интерес на истината не съм се опитвала да връщам лекарства в аптека. Първо защото, почти не употребявам конвенционални лекарства, лекуваме се предимно с хомеопатия и второ, защото нямам почти нищо за връщане с изтекъл срок на годност. Прави ми впечатление, обаче че много често вече срокът на годност зависи от датата на отваряне на лекарството и вече имам няколко тубички с различни мехлемчета, които ще трябва да занеса в аптеката. По закон са длъжни да ми ги приемат. Друг е въпросът, че май няма да се случи в действителност. Напълно си прав за личния опит, който трябва да споделим и обещавам да го направя в най-скоро време.
- Наредба № 28 е изписана в текста на статията с пълното си име и е на Министерство на здравеопазването, издадена е на основание чл. 93, т. 5 от Закона за лекарствата и аптеките в хуманната медицина (отм.). Новият закон, който регулира отношенията, свързани с лекарствата е ЗАКОН ЗА ЛЕКАРСТВАТА И АПТЕКИТЕ В ХУМАННАТА МЕДИЦИНА УМАННАТА МЕДИЦИНА. Вероятно предстои да бъде приета нова наредба във връзка с чл. 274, ал. 2 от този закон и да бъде отменена цитираната в статията Наредба 28/2000 г.
- Действително в самата наредба няма предвидени санкции, но със сигурност в закона има. Тук действително има нужда от сериозно уточнение, но целта на статията не беше да дава правен анализ на проблематиката, а по-скоро да привлече общественото внимание и върху още един аспект по темата – опазване на околната среда.
- Идеята бе да се информира обществото за тази възможност – да връщаме лекарствата с изтекъл срок на годност в аптеките, която възможност е въведена в задължение на всеки, защото за мен проблемът по-скоро е свързан с контролът върху изпълнението на това задължение от страна на хората. Желанието ми е да изведа на преден план съществената роля на добросъвестното отношение към всеки един отпадък от дома ни и липсата на ефективен механизъм, който да приведе законовите задължения на всеки в ефективно действие. По-важно за мен е да се акцентира и събуди добрата съвест у всеки един от нас като потребител, отколкото точно да цитирам размера на глобата за подобно нарушение.
- В конкретния случай не можеш да заведеш иск срещу законодателя, още повече, че поясних, че наредбата не е непълна и санкциите са предвидени в закона. Но можеш да изпращаш всички твои предложения и сигнали до компетентните административни органи по реда на глава осма от Административно-процесуалния кодекс.
18.08.2008 :: 16:14 :: от Dessie
#10
Продължение
- Въпросът за гражданското общество е наистина интересен и ще е добре, колкото може повече хора да търсят и реализират правата си адекватно и в рамките на закона. За това след като проучиш добре определен проблем и знаеш начин да го решиш – пиши на компетентния орган мотивирано предложение. Наеми си и адвокат ;-)
- По отношение на идеите ти - те до голяма степен са залегнали в закона и са много хубави. И за политическата воля съм съгласна...
- И още един безплатен съвет към всички – АКО ИМАТЕ ЛЕКАРСТВА С ИЗТЕКЪЛ СРОК НА ГОДНОСТ сте длъжни да ги съхранявате, така както е описано в листовката към тях, до като осигурите начин да ги предадете за унищожаване. Забранено е изхвърлянето им в контейнерите за битови отпадъци.
19.08.2008 :: 10:29 :: от alexx
#11
Re: Бърза помощ
Dessie,
мерси за отговорите.

Колкото до опита ти да събудиш малко самосъзнание в другите хора, одобрявам го, но не вярвам, че ще успее. Според мен хората не правят нещо защото така е правилно, а защото имат изгода от това (или нямат ако не го направят). Дано да не съм прав.

Ще прочета внимателно закона за лекарствата и особено частта където пише, че аптеките са длъжни да ми приемат обратно остарелите лекарства. След това ще се въоръжа с нерви и аргументи и ще почна да обикалям из аптеките в квартала (а те са много) и една по-голяма торбичка с "отпадъци". Дано при цитирането на някакви параграфи и алинеи потръгнат нещата. Признавам, че в момента ако ми кажат, че нестава немога да извадя аргументи в полза на противното.
19.08.2008 :: 22:39 :: от APChih
#12
Re: Бърза помощ
+7 Нямат интерес!Истина е - за тях сме потребители , а не пациенти!
До Деси и Алекс - радвам се на ентусиазма ви,и аз ще опитам да направя нещо,но едва ли ветпром и пещера ,и много други ще съгласят с това.Т.е - аз ще говоря основно с производителите и дистрибуторите.Но - пак ви казвам,тази опция до сега не ми е известна.Дано да я има и се радвам че ме светнахте за нея.Обаче в кварталните аптеки - дори да ги вземат обратно-какво ще ги правят според вас след това?Където аз не съм ги хвърлил...те ще ги изхвърлят!
Както се каза-в аптеките има просто служители,от които нищо не зависи.
20.08.2008 :: 12:55 :: от krem
#13
Re: Бърза помощ
Ох аз не мога да се преборя в кварталния магазин да ми вземат празните бирени бутилки, да не говорим за това.
Иначе това е тема, за която определено никога не се бях замисляла.
От друга страна съм почти убедена, че изхвърлените добре опаковани в пластмаса лекарства, складирани прилежно след това в пликове за смет на някое сметище ще пребъдат за вековете. Блазе им на археолозите след векове, ще имат много материал. И още - като каза днес един колега - яжте повече консерванти за да се запазите млади и свежи. ;)
Толкова. Оптимизъм по тази тема засега няма.
22.08.2008 :: 11:29 :: от acineds
#14
Re: Бърза помощ
Темата е много интересна... А знаете ли за ЗУО (Закона за управление на отпадъците)?.. Като поднормативен документ към него има Наредба №3 за класификация на отпадъците от 01.04.2004 г! ... група 18 : 18 01 06*, 18 01 07, 18 01 08*, 18 01 09 - на някой става ли му ясно нещо за тези цифри!? .. звездичките до шестцифрения код означават, че специалисти от системите на МЗ и МОСВ са преценили, че тези отпадъци имат опасни свойства и могат да предизвикат негативни влияние върху здравето на хората и компонентите на околнта среда...
01.04.2004 г! - ден на смеха!!! Всичко си има в БГ според европейските изисквания...
ЧЕ КОЯ АПТЕКА ЩЕ СЕ ПРЕВЪРНЕ МИНИ- МАКСИО ДЕПО ЗА ОПАСНИ ОТПАДЪЦИ!?.. ТОВА ЛИ ТРЯБВА ДА СТАНЕ!!! ТОВА ЛИ ИСКАМЕ!?! Някой може ли да ми сподели има ли национално депо за опасни отпадъци!? И докога ще си закопаваме парите!?!
Оптимизъм - има, но не е достатъчен...

10.01.2009 :: 14:57 :: от videania
#15
Re: Бърза помощ
Отново се натъкваме на несвършената работа|години назад| на управленчески органи;МЗ,Екологично министерство,Министерски съвет,безчет екологични организации и комитети-все хора,повечето от които са изучили тези специалности благодарение данъците на народа и би трябвало да отдадат знанията си на този народ!
Никога не съм виждала или чувала за някаква масова информация|,медии, в болничните заведения,аптеките, фармацефтичните фирми или листовки|в които да се посочва голямата и опасна вреда за екологията и за хората,нито пък указания-какво да правим със негодните и излязли от употреба лекарства,счупени термометри ,
остатъци от препарати за растениевъдството и животновъдството и т.н.
Кой не си е свършил работата и кой и кога ще потърси персонална отговорност на виновните лица?!!!!
03.07.2009 :: 13:04 :: от Jeji4ka
#16
Re: Бърза помощ
За съжаление, в по-голяма част от статиите на тема рециклиране, не намирам конкретни решения на проблемите и отговори на въпросите ми. Преди около година се опитах да си върна лекарствата с изтекъл срок на годност в една от най-големите вериги аптеки. Отговорът на фармацевтът ме изуми и ме върна в 15 век: "О не, никога не съм чувала за такова нещо, няма такова нещо при нас, а ако наистина Ви е грижа за опазването на околната среда ги изхвърлете в канала" ?!!!!!!! Бях потресена от отговора на фармацевтите в тази голяма верига аптеки. Прибрах се в нас и ги пъхнах обратно в кутията с лекарствата. Моля авторите от Горичка да посочат, ако е възможно, имена на аптеки, които имат политика на събиране на лекарства, а ако това е невъзможно да публикуват някакви предложения какво да правим с лекарствата, ако им хрумват такива. Благодаря предварително :)).
Ако искате да добавяте коментари към статиите, моля регистрирайте се и влезте с вашите потребителско име и парола.
Назад | Горе
Вход

Влезте, за да коментирате статиите
в Gorichka.bg