Gorichka.bg


Публикации (RSS 2.0)
Начало / Рубрики / Транспорт /
27.05.2008

Речено, сторено

от Желязко Картунов :: Коментари (2) :: (4199 прочитания)

Желязко Картунов, капитан на първия български отбор в Shell Eco-marathon, описва надпреварата за икономия на гориво на 200 отбора, премерили сили в края на миналата седмица във Франция.
Преди една година изобщо не знаех какво е Shell Eco-marathon. Днес съм капитан на първия български отбор, участвал в единственото в света състезание за икономия на гориво и откриване на екологични решения за устойчивата мобилност.

За четири месеца десет студенти от Техническия университет – София конструирахме малък автомобил с хибридно задвижване – комбинация от двигател с вътрешно горене и електродвигател. С него трябваше да изминем максимално разстояние с минимален разход на гориво и възможно най-малко отделени вредни емисии. Това е целта на Shell Eco-marathon от 24 години насам.

Състезанието дава възможност на студенти и ученици да изследват и експериментират при създаването на икономични и екологични транспортни решения, които да отговорят на глобалните изисквания за устойчива мобилност.

Четири месеца се подготвяхме за състезанието, което се проведе между 22 и 24 май в Ногаро, Франция. Търсихме спонсори, чертахме, заварявахме, монтирахме, тествахме - всичко от А до Я.

Първите ми впечатления от пристигането ми в Ногаро за състезанието Shell Eco-marathon бяха изключителната организация и любезност на домакините. Всеки един от 200-те отбора има определено място (бокс) в близост до пистата, в който може да работи и да настройва автомобила си. Ентусиазирани от предстоящото състезание някои от отборите работеха денонощно по своите автомобили и донастройваха до последно.

В клас двигатели с вътрешно горене, в който е и българският отбор, основно се разчита на двигатели с гориво впръскваща система. Интересно е, че предпочитанията за хибридни задвижвания, комбинация от двигатели с вътрешно горене и електродвигател са само четири, включително и нашият отбор. Всички отбори имат много добра инерция и след набиране на необходимата скорост изключват двигателя и карат по инерция. По този начин те намаляват разхода на гориво и съответно нивото на вредните емисии. Миналогодишният победител в клас двигатели с вътрешно горене, градски тип автомобили от Дания разчита на алтернативния дизел.

Успяхме да се запознаем и да обменим опит с много отбори. Всеки един от тях беше дружелюбен и представяше предимствата и иновациите на своя автомобил.

По време на техническия преглед беше установено, че нашият автомобил превишава изискуемото тегло. Нямахме избор, тъй като каквото и да премахнем от автомобила щеше да наруши хибридната концепция. Затова решихме да премахнем най-тежкото от него – електрическия двигател.

За 12 часа успяхме да променим концепцията и да я настроим да работи само с двигател с вътрешно горене, използващ бензин. Бяхме наясно с това, че вече няма да можем да постигнем обявения разход на гориво, постигнат през тестовия период в условията на ползване на хибриден двигател.

По време на първия тур при стартиране се счупи маховика и автомобилът не можа да потегли. След ремонта и настройките на другия ден по време на втория тур направихме 11 от 14 обиколки на пистата, което беше и най-добрият ни резултат на състезанието. През третия тур нашият втори пилот Анна Царска направи само 8 обиколки поради факта, че един от ремъците на трансмисията се скъса.

Въпреки проблемите, които имахме мога да кажа, че Shell Eco-marathon е едно от най-хубавите преживявания в живота ни. Докоснахме се до върхови технологии и постижения в областта на автомобилизма и устойчивата мобилност. Станахме част от една зелена идея. Създадохме контакти с други университети и обменихме опит. Убедени сме, че българското участие в състезанието трябва да продължи и догодина и сме решени да преодолеем всички трудности, свързани с подготовката и участието в състезанието – от намирането на спонсори през събирането на всички части до съчетаването на изпитите в университета с работата върху автомобила. Сега вече знаем как да подобрим нашия автомобил и добихме спортния хъс, който ще ни помогне да финишираме успешно на следващото състезание.

Въпреки че тази година първите три места в Shell Eco-marathon спечелиха автомобили, задвижвани с водородни горивни клетки, ние ще продължим да усъвършенстваме хибридния двигател. Той работи с ултракондензатори, които се зареждат за секунди и бавно отдават енергия. Това е бъдещето на автоиндустрията. Надявам се да го докажем догодина, на пистата Eurospeedway в Лаузитц, Германия.

Кой може да участва в Shell Eco-marathon?


Какъв тип превозни средства се допускат до участие


Прочети повече за еко маратона
Прочети повече за отбора

CC Лиценз: Признание

Назад | Горе

Коментари (2)

18.06.2008 :: 16:30 :: от earth's friend
#1
Re: Речено, сторено
Браво на нашия отбор. А относно състезанието на Шел, това е за да си правят зелен имидж. Само напишете "Shell" в търсачкана на сайта на Грийнпийс Интернешънъл, цъкнете Enter и ще видите колко много "хубави"
неща пище за Шел. Ще се удивите.
07.07.2008 :: 23:18 :: от lubo
#2
Re: Речено, сторено
Bravo momitscheta i momtscheta!
Osven s hibridno zadvigvane zaschto ne pomislite i za mahovik .Triabva da mu otdadete energia i bi mogal da vi pomogne . I mislete za Tesla.Sche uspeete .Novia Tesla sche e balgarin.USPEH na vsitschki vas.
Ако искате да добавяте коментари към статиите, моля регистрирайте се и влезте с вашите потребителско име и парола.
Назад | Горе
Вход

Влезте, за да коментирате статиите
в Gorichka.bg