Gorichka.bg


Публикации (RSS 2.0)
Начало / Рубрики / Транспорт /
29.07.2008 :: партньор

Зелена светлина

от Олга Апостолова :: Коментари (4) :: (5686 прочитания)

На British International Motor Show тази година има едно място, където изложителите не мерят сили в "километри в час", а в СО2 на километър. Пак там посетителите се палят не от мощността на двигателите, а от чистите технологии. 
В "зеленото село" на лондонското изложение има хибридни автомобили, коли на водород, на електричество, всевъзможни други изобретения - къде от близкото, къде от по-далечното бъдеще. Няколко модела са с табла от корк, единствената суровина, която се извлича без дървото да загива.

Усещането на организаторите е, че тази година има натрупана критична маса и посетителите се палят не само от мощността на двигателите, но и от чистите технологии и зелените нововъведения. И понеже очакването вече го има, много от производителите, без да са част от "зеленото село", са се опитали да изтъкнат по нещо зелено в своите модели. Дори Hummer предлагат модела Hummer HX, който, без майтап, представят като "много икономичен".

По време на шоуто миналата седмица британският премиер Гордън Браун се срещна с производители и лобира за масовото производство на електрически автомобили. До 2020 г. той иска всички нови автомобили да са или електрически, или хибридни. Гордън Браун също така подкрепя система за закупуване на електрически автомобили на субсидирани цени (в някои случаи е възможно дори безплатно предоставяне).

Системата е заимствана от GSM операторите, които предоставят апарати срещу подписване на договор и обвързване с тяхната мрежа. В автомобилния вариант на системата шофьорите ще подписват договор с определен доставчик на електроенергия и ще използват неговите пунктове за зареждане на батериите. Освен да зареждат колите на пунктовете, шофьорите ще могат да разменят празна за пълна батерия, отново предоставена от конкретния доставчик.

В момента електрическите коли са подходящи единствено за града. Те развиват до 50 км/ч. и покриват малки дистанции - до 160 км, като пълното зареждане на батерията отнема около осем часа. Но и предимствата никак не са малко.

Докато цените на бензина не престават да растат, зареждането на най-продавания модел електрическа кола - G-Wiz, струва 2.4 стотинки за 1.6 км. Също в много градове електрическите коли не плащат високите такси, които всички останали автомобили плащат за влизане в градските центрове.

Карлос Гон, изпълнителен директор на "Рено-Нисан", казва, че целта е ясна: "Трябва да имаме автомобили с нулеви емисии. В противен случай промените в климата ще направят планетата необитаема." "Рено-Нисан" подобно на всички останали големи производители вече се готвят за революция в автомобилостроенето.

Те правят огромни инвестиции в разработването на нови модели зелени автомобили. Надяват се, че новата литиево-йонна батерия скоро ще измести традиционната никелова батерия и това ще направи електрическите автомобили по-бързи и по-издръжливи. Целта им е новото поколение автомобили да не отстъпва по показатели и комфорт на сегашното. Заедно с калифорнийската компания Project Better Place "Рено-Нисан" подготвят мрежа от пунктове за зареждане на батерии в две тестови държави - Израел и Дания.

За да достигнат електрическите автомобили своя пълен потенциал в борбата срещу промените в климата обаче, електричеството в пунктовете за зареждане трябва да се добива от възобновяеми източници. Прогнозата на английския изобретател Джеймс Дайсън е, че до десет години електрическите коли ще са повече на брой от бензиновите. Неговата компания вече работи по създаването на модел със слънчеви батерии, които ще направят колите напълно независими от електрическата мрежа.

Кой уби електрическия автомобил

Източник: British International Motor Show

CC Лиценз: Признание - Некомерсиално - Без производни произведения

Назад | Горе

Коментари (4)

29.07.2008 :: 16:26 :: от Данаил
#1
Re: Зелена светлина
Хубаво е, че се мисли и действа в тази посока, но за мен е спорно доколко електрическите автомобили, задвижвани от никелови и литиево-йонни батерии са оптимална алтернатива при справяне с проблема със замърсяването на въздуха и глобалното затопляне.
Процесите на производство и (пре)зареждане на батериите трудно могат да се определят като екологични. Отделените при тези процеси вредни емисии със сигурност са в пъти по-малко от отделените емисии при работата на двигателите с вътрешно горене, но досега не съм имал възможността да прочета официално публикувана информация или статистика по случая. Остава отворен и въпросът доколко самото серийно производство на електически автомобили ще е по-екологично от досегашното.
В своето изказване Гордън Браун говори за електрическите автомобили привидно като цяло, но акцентът пада върху усъвършенстването на литиево-йонните батерии и изграждането на мрежа от зарядни станции из цялата територия на кралството. Така споменаването на изобретателя Джеймс Дайсън и неговите автомобили, задвижвани от слънчени батерии, в края на "статията", играе ролята на пълнеж и хвърляне на "прах в очите" на обществото. Лекият ми песимизъм е продиктуван и от факта, че британският премиер не скрива един основен мотив - икономическия напредък на старанта му вследствие на усвояването на нови технологии и бъдещото им производство и продажба.
Икономиката и екологията в история на човечеството, а за съжаление и днес, са били и си остават две взаимоизключващи се понятия. Политиците отново ни предлагат нов икономически(консуматорски) модел на поведение, „увит” в зелена опаковка. Европа е първата, която ще пострада от изчерпването на природните горива и е естествено първо тук да започне процесът на преразпределяне на пазара на ресурси и пазара на потребители.
Преди около 20-тина години в едно предаване по БНТ един човек от малко българско градче, който пред погледа на публиката и зрителите демонстрира как двигател с вътрешно горене(след направени корекции) работи с вода. Някой дали си спомня този човек днес? А някой спомня ли си какво се е случило с него и изобретението му? Дори в този случай всичко да е било измама, то не са малко случаите по света, когато изобретатели, имащи „неблагоразумието” да публикуват постигнатото от тях, „изчезват” или в най-добрия случай след време публикуват своите „извинения”, че са допуснали грешка.
Моля четящите да не ме разбират погрешно! Аз съм „ЗА” всякакви нововъведения и нови технологии, които допринасят да направим света около нас едно по-чисто и по-приветливо място за живеене и бих се възползвал от тях, когато станат досъпни и за нас – българите.
Много бих се радвал да видя и чуя как някоя медия тълкува новините, прави анализ и обзор, констатации, коментари и защо не - разследвания(а не единствено да преписва информация,претендираща да е статия) по теми с такава значимост. Политиците не са хората, от които трябва да се очаква да ни покажат обратната страна на монетата.
30.07.2008 :: 20:51 :: от irina_st86
#2
Re: Зелена светлина
А какво наистина стана човекът, който направи тази демострация. Аз само от майка ми съм чувала за това.
04.08.2008 :: 00:04 :: от APChih
#3
Re: Зелена светлина
Да-и аз го помня този случай.Водородното гориво не е от вчера-гледах как и в Исландия в една лаборатория разработват подобни проекти,но...Аз на БТВ документите гледах и за Българин,изобретил лекарство срещу СПИН,и също от тогава-ни вест ни кост за него!
06.08.2008 :: 22:11 :: от pharaon
#4
Re: Зелена светлина
За щастие има интернет и докато все още не са го цензурирали:
http://greentech-bg.net/?p=803 - как гори водата и двигатели работещи на тази така ценна течност!!! Ако някой има средствата да го разработи ОК.
Принципно хората на деня (тези по високите етажи били те зад или на сцената) им е работа да ни държат зависими от сегашните (техните) технологии. И по-точно тези които са на печалба (за тях), а не тези които са по-икономични, по-щадяши природата и човека, който е част от нея (т.е. ще печелят всички).
Ако искате да добавяте коментари към статиите, моля регистрирайте се и влезте с вашите потребителско име и парола.
Назад | Горе
Вход

Влезте, за да коментирате статиите
в Gorichka.bg