Gorichka.bg


Публикации (RSS 2.0)
Начало / Чупещи новини /
18.12.2008

Дневник: "От люлка до люлка" - нов бизнес екомодел

Коментари (0) :: (3409 прочитания)

От Ива Тончева в Дневник, по една от любимите ни теми:

"От люлка до люлка (Cradle tо Cradle) е нов бизнес екологичен модел. Докато при сегашното производство и потребление природните ресурси се превръщат в икономически продукти и накрая остатъците от тях се изхвърлят на сметища и в заводи за боклук, тази концепция залага на безкрайния цикъл на употреба. Гледната точка е: продуктите да са печеливши за бизнеса, здравословни за потребителите и опазващи природата и следващите поколения.

Терминът е въведен в обращение през 70-те години на миналия век от Валтер Стахел. Бащата на концепцията е германският химик професор Михаел Браунгарт. През 1987 г. той учредява в Хамбург EPEA (Environmental Protection Encouragement Agency) - Агенция за поощряване на опазването на околната среда, като независим научен изследователски институт, който разработва решения за продукти от новия тип. През 1996 г. заедно с Уилям Макдона - американски архитект, създават в САЩ MBDC (McDonough Braungart Design Chemistry). През 2002 г. двамата издават книгата "От люлка до люлка: променяйки начина, по който правим нещата" - нещо като манифест на този тип дизайн. МBDC и EPEA предлагат услуги за индустрията за прилагането на концепцията. Двете компании са независими, но споделят една и съща идея и са в coopetition (сътрудничество в съревнованието).

Методът все повече се налага в Европа, Съединените щати, Китай. Китайският президент Ху Дзинтао дори обяви "от люлка до люлка" за официална правителствена политика. Шедьовърът на метода е зеленият покрив на комплекса "Ривър руж" на концерна "Форд" в Мичиган, който подобрява качеството на въздуха с 40%, абсорбирайки прах и разграждайки въглеводородите, като същевременно спестява на компанията 35 млн. долара годишно за пречистване на околната среда.

Характерното за този вид продукти е, че са са направени така, че след края на употребата им стават ресурс за ново производство. Концерни като "Филипс" и "Найки" вече използват идеята. Първите сертификати за стоки от типа "от люлка до люлка" са издадени през 2005 г.

Панаирът NUTEC (Nutrients - Upcycling - Triple-Top-Line - Eco-effectiveness - Community), състоял се от 12 до 14 ноември във Франкфурт, представи материали, продукти и услуги, създадени на този принцип. Все още е мечта по-голямата част от индустрията да работи така, казва Албин Келин, главен изпълнителен директор на EPEA (виж краткото интервю).

Как изглежда концепцията може да се разбере и от холандския документален филм "Боклук=храна", който ще бъде показан на 3 декември в Столичната библиотека в рамките на Седмицата на екологичния филм. След прожекцията е предвидена дискусия."



Прочети повече
Назад | Горе

Коментари (0)

Ако искате да добавяте коментари към статиите, моля регистрирайте се и влезте с вашите потребителско име и парола.
Назад | Горе
Вход

Влезте, за да коментирате статиите
в Gorichka.bg