Gorichka.bg


Публикации (RSS 2.0)
Начало / Рубрики / Бизнес /
11.11.2008

Камуфлажно зелено

от Апостол Дянков :: Коментари (1) :: (8746 прочитания)

Ето как военната индустрия се включва в нова битка - тази с глобалното затопляне.

“Отбранителната индустрия” е евфемистичното название на една страховита промишлена машина, която ежегодно бълва коктейл от национална сигурност и механизирана смърт на стойност над 315 милиарда долара. Символ на тази индустрия и описателно име за нейните най-силни лобисти в правителствата е друг един хищник - ястребът. Но дали днес тази граблива птица не отвръща зоркия си поглед от плячката на бойното поле към друга цел и нов противник, високо в небето – парниковите газове и глобалното затопляне? Могат ли същите концерни, които произвеждат танкове, подводници и самолети, да създадат ново поколение оръжия, които да помогнат във войната срещу промените в климата?

 

Лидарът за вятърни ферми на Lockheed Martin


Изненадващите примери за военни доставчици, добавили еко-зеленото към камуфлажното в своята гама от продукти, не са малко. Например Локхийд Мартин, производителят на страховитите стелт-изтребители F-22, наскоро предприе няколко търговски инициативи, които далеч надхвърлят зеления PR (или зеленото пране) . Стъпките им са насочени директно към пазара за алтернативни енергийни източници. Една от тях е лидар (подобен на радара доплеров сензор, работещ с лазер), засичащ посоката и скоростта на вятъра, за автоматизирано управление на вятърни генератори. Целта е да се избягват страничните пориви на вятъра, които причиняват стрес на метала и съкращават експлоатационния живот на вятърните турбини. Няма съмнение, че богатият опит на компанията в производството на „невидимите” и издръжливи на нечовешки натоварвания самолети е спомогнал в значителна степен за създаването на тази технология.

 Други на пръв поглед фантастични разработки на Локхийд са демонстративен прототип на електроцентрала на основата на топлообмена между дълбочинните пластове на океанските води, както и нов вид керамична батерия за захранване на превозни средства и домакинства с енергийна плътност (съотношение на капацитет върху обем) над 10 пъти надвишаваща тази на съвременните акумулатори. В по-практичен план компанията предлага интегрирани системи за повишаване на енергийната ефективност на няколко електроснабдителни дружества и някои от държавните институции в САЩ.

 

 Водородният самолет на Боинг

 

 

Директният конкурент на Локхийд Мартин в отбранителната индустрия на Северна Америка – Боинг, не остава по-назад в усилията си да намали екологичния си отпечатък не само като „озелени” своите производствени инсталации и намали емисиите от пътническите си самолети, но и чрез разработването на нови и дръзки високотехнологични концепции. През февруари 2008 г., съвместно с Дженерал Електрик и Върджин Атлантик, компанията осъществи първите комерсиални полети на джетлайнери с биогорива. Боинг притежава изцяло един от най-иновативните производители на слънчеви панели в Америка – Спектролаб (Spectrolab), чийто соларни клетки държат настоящия рекорд за ефективност с 40.7% кпд. В Европа компанията инвестира в създаването на литиево-йонни батерии и водородно гориво. Първият пилотиран полет на самолет, захранван от водород също се състоя през пролетта на тази година в Мадрид.

 


 

Не правят изключение и европейските оръжейни концерни като шведския СААБ, който предлага специализирани метеорологични станции, координиращи енергийно-ефективното почистване на магистралите на скандинавската държава през зимата (пример, от който може да се поучим). Наскоро СААБ инвестира във внедряването на технологични решения за намаляването на емисиите на парникови газове и оползотворяване на енергията от сметища.

Базираната във Великобритяния отбранителна компания Кинетик (Qinetiq) директно конкурира Локхийд като разработва истински стелт витла за вятърните турбини от композитни материали, които да позволят поставянето на вятърни фeрми в близост до летища, където радарната интерференция от въртящите се перки пречи на радарите на РВД

Тези добри примери ни карат да се запитаме дали философията и логиката на военната промишленост претърпяват промени?

Със сигурност не може да се твърди, че огромните и дълбоко внедрени в политиката и икономиката оръжейни компании нямат интерес от задълбочаването на екологичната (и свързаната с нея икономическа) криза. Необузданият растеж на световното население и неговите материални потребности през следващите 20 години ще предизвикат неутолим глад за ограничените природни ресурси на планетата. Това ще увеличи риска от възникването на нови конфликти, целящи контрол над ценните ресурси като прясна вода и изкопаеми горива. Много от тези ресурси и понастоящем се намират в размирни райони.

Дългосрочните решения като новите енергийни източници и ефективни технологии изискват срок от около 25 години за тяхната разработка и внедряване. По всичко личи, че добрите новини за оръжейните компании не се ограничават само до нарасналото търсене и потребление на зелени технологии. Поне в обозримото бъдеще, грабливите птици - били те ястреби или лешояди, ще продължат своя пир на два фронта.

Дано поне невероятният инженерен, политически и финансов ресурс, който те са събрали по време на дългогодишното си съществуване под барабаните на войната да помогне в някакво степен и за умиротворяването на подклажданите от човека климатични промени.



CC Лиценз: Признание

Назад | Горе

Коментари (1)

12.11.2008 :: 13:30 :: от spart
#1
Re: Камуфлажно зелено
> Тези добри примери ни карат да се запитаме дали философията и логиката на военната промишленост претърпяват промени?

Всеки, който е имал поне няколко по-близки контакти с военните ще даде правилния отговор.
Не , не претърпяват. Философията и логиката на военната промишленост са еднакви от поне 2000 години насам и ще останат същите докато я има. Ако по случайност отделни проблясъци са зелени - те си остават по случайност :)
Ако искате да добавяте коментари към статиите, моля регистрирайте се и влезте с вашите потребителско име и парола.
Назад | Горе
Вход

Влезте, за да коментирате статиите
в Gorichka.bg