Gorichka.bg


Публикации (RSS 2.0)
Начало / Рубрики / Бебета и деца /
16.04.2008

Екология за пеленачета

от Василена Доткова :: Коментари (12) :: (5796 прочитания)

Спестените средства през първите години от живота на детето са приятен бонус към останалите ползи за семейството, което отглежда децата си екологично.
Статията е публикувана в BM Business Magazine.

Само допреди век хората в България са раждали повече бебета, за да си осигурят работна ръка за дома и стопанството, а по-големите деца на практика са отглеждали по-малките. Как стана така, че от актив потомството се превърна в един от най-големите разходи на едно семейство?

Разликата е в съвременния начин на живот и потребителските нагласи, които се отразяват върху стила на отглеждане на децата. Днес повечето хора свързват появата на нов член на семейството с обзавеждането на отделна стая у дома и с пазаруването на безброй специализирани продукти за отглеждането му.

Голяма част от тези продукти обаче се ползват за съвсем кратко време и са по-скоро въпрос на лайфстайл, отколкото на истинска необходимост. Затова екологично ангажираните родители възраждат някои практики от миналото и измислят нови, с помощта на които да спазват зелените си принципи и да намалят сериозно разходите си.

Любимият девиз на зелено мислещите “reduce, reuse, recycle” e в сила и тук. Тази кауза обслужва например системата freecycle.org. Това е уебсайт, където човек се среща с други потребители и може да обменя напълно безплатно вещи, които вече не са му нужни, но все още са годни за употреба. Бебешките принадлежности като колички, легълца, дрешки, столчета и други имат дълъг живот и може да се използват от доста бебета подред.

Все повече родители със зелено мислене избират и памперсите за многократна употреба, вместо тези, които се трупат на сметището. Съвременните пелени за многократна употреба нямат много общо с някогашните парчета от тензух, които бабите и майките ни са търкали и изварявали до припадък. Става дума за продукти със свеж дизайн, често от биоматерии, и дори за услуги като доставка на чисти пелени у дома и събиране на мръсните. По този начин детето не само по-рано престава да има нужда от пелени, но цената на опаковането на бебешкото дупе може да спадне с до 80% при включени разходи за пране.

Що се отнася до храненето на бебетата, добре известно е, че няма по-здравословна и по-щадяща за природата храна от майчиното мляко. То не се нуждае от опаковки и транспорт. В подобна сметка би трябвало да се включи не само цената на адаптираните млека, но и всевъзможните приспособления за хранене като шишета и биберони, стерилизатори, електроенергия и вода, а също и потенциални дългосрочни ползи за здравето.

Кърменето пък обикновено не се съчетава добре с настаняването на бебето в отделна спалня от тази на родителите. Удобството кърмачето да е близо до майка си през нощта често става причина за спестяване на средства за отопление и обзавеждане на детска стая, както и за бебефон за постоянно наблюдение и за огромния брой батерии, които той поглъща.

Отглеждането на бебета в дух на загриженост към природата обикновено е част от една цялостна философия на родителство, в която финансовите съображения не винаги заемат централно място. Въпреки това спестените средства през първите години от живота на детето са един приятен бонус към останалите ползи за семейството, които носи този стил на родителство.

CC Лиценз: Признание

Назад | Горе

Коментари (12)

17.04.2008 :: 10:49 :: от pstj
#1
Re: Екология за пеленачета
Ми.. майките са уморени, носят се като мърди по улицата, да имаше един начин сама да се тика количката, лапнали цигарката, навлекли бебето като за арктически условия и така..
И все пак това дете най-много след 14 15 години ще иска отделна стая:) Инвестиция си е отглеждането на деца.
Но пък опита показва, че хора които не са материално осигурени ги правят, дори по повече от необходимото...
Иначе съм "за" зеелното отглеждане на деца. Просто реалността е друга, и двамата родители ходят на работа, гледат да спестят време и тн.. не стаа номера. Трябва да си се посветил истински на това начинание за да се получи. Тук опираме пак до държавна политика. Този вид отглеждане не се насърчава а напротив. Ето защо и никога няма да стане общоприет. От друга страна пари се наливат в рекламирането на другият лайфстайл. И до колкото масмедиите стигат много повече до съзнанието на хората от колкото некфи вяли сайтове (независимо с колко потребители на месец се бият в гърдите) нищо няма да е промени.
А кой "зелен" бизнес има пари да се мери с Памперс примерно (ПиГ) или някой подобен гигант? Абсурд...
17.04.2008 :: 11:51 :: от Belka
#2
Re: Екология за пеленачета
Когато вече си избрал няма реклама, която да върне избора ти обратно. Няма reverse в тоя случай.
Моето мислене и моят избор не продиктуван от "държавна политика", а от съзнателното ми решение как да се отнасям към нещата около мен. Никой не може да направи някого съзнателен вместо него. Няма политика с такова действие. Собствена осъзнатост кара един или друг избор да се случва. Не уебсайт или пропаганда. Уебсайта инофмира, дава добри идеи, но избора и решението е на индивида.
Ако правиш нещо от мода или под влияние на уебсайтове, политики и прочие, избора си остава безсъзнателен. Утре могат да кажат, че е ок да ядеш уран, да ходиш гол или друго. Cool се променя всеки ден. Да си зелен, не е куул, поне не за мен, а предполагам и за повечто хора, които изповядват тази идея. Това е начин на мислене и отношение. Няма политика или реклама, която да ни направи green това е резултат на нашата собствена осъзнатост и избор.
Поне така би трябвало да бъде, защото политиката се мени, а боклука си остава.
17.04.2008 :: 12:05 :: от pstj
#3
Re: Екология за пеленачета
Нямах предвид да се популяризира зеленото, а да се повиши информираността. Явно не се изразявам много ясно.
А политика е необходима, за да стимулира, не можем просто нямаме потенциала да стигнем до всеки ако нямаме подкрепа и политически решения. Този спор (дали е по-важно лично всеки да прави нещо или държавата да направи нещо) е безкраен и се води на много бойни полета, аз пък съм най-малко човека, който ще го подхване тук, но е факт. Ако искате се съгласявайте с мен, това няма да промени фактите:)
Иначе е много хубаво всеки да прави съзнатлен избор, но да ме прощавате, когато нямаш информация поднесена на тепсия (както са поднесени решенията тип памперс) колкоп човека ще тръгнат сами да си я дирят...
Та така.. иначе съм съгласен че един път позеленял човек едва ли би се върнал назад.
17.04.2008 :: 14:23 :: от Belka
#4
Re: Екология за пеленачета
Да и аз се радвам да има диалог, а не спорим :) Agree съм на казаното, трябва политика за инстински impact, иначе няма да стане.
Имам приятел, който не ползва никаква "химия", т.е. не ползва сапун, паста за зъби и т.н. мие с пепел съдовете, отглежда си сам всичко, не харчи пари, пътува на стоп и кара колело. Но това не повлиява в особена степен живота на обществото в цялост, за по-значими резултати трябва повече хора да намалят потреблението.
За мен green се припокрива с осъзнатостта на индивида до каква степен има нужда да е консуматор или да живее съзнателен живот. И затова, в този контекст, бих искала green да не се "позиционира" в съзнанието на на хората като мода или някакво течение/движение, а като нещо по-дълбоко, като осъзнатост. Имаме ли нужда от толкова много вещи и модни покупки за да сме щастливи? Бих искала хората да се питат какво ги прави истински щастливи, а не какво да си купят за да се харесват. Така резултата ще дойде много по-бързо, ми се струва.
Be happy! :)
18.04.2008 :: 08:23 :: от pstj
#5
Re: Екология за пеленачета
@#4
Много правилно си се насочила в разсъжденията си, поздравявам те за това.
За съжаление без предпоставките, които е в състояние да предостави държавата (е, нашата може би не, тя гащите си не може да обуе) няма да има резултат и това не е защото непременно хората са глупави или заблудени, а защото в твърде голяма степен поведението ние резултат на стадния ефект когато става дума за социализиране и действия извършвани пред погледа на хората - тоест неща случващи се на публични места.
Пример:
Когато в магазините категорично откажа найлонова торбичка (не щото една ще срине екологията на черно море, а за да давам пример) персонала знае за какво става дума, кима одобрително, разбиращо, обяснява ми, че от догодина нямало да има вече найлонови и колко било хубаво, че съм "еко" и как ги дразнели и тях накацалите по клоните найлони....
И само след 15 минути пълни 4 5 торбички и така си тръгва към къщи. Още по-лошото е, че виждат само онова което е пред очите им, наказалите по клоните найлони и смятат, че ако всички си изхвърлят на правилното място боклука, няма да има проблем. Не виждат умрелите животни погълнали боклуците.....
Навици, стаден ефект (всички правят така, защо не и аз?). Не можем да очакваме всички да вършат съвсем съзнателно всичко, много неща са заучени да стават "по навик". Ето тук трябва да се намеси органа, примерно забрана на найлоновите торби в магазините, ако някой си носи от къщи - хубаво:) Но предвид как се късат лесно, мисля че ще бъдат предпочетени здравите старовремски торби. Същото се отнася за хартиените между другото, те дори са по-досадни:)
18.04.2008 :: 11:17 :: от krem
#6
Re: Екология за пеленачета
При някои го има стадният ефект наистина, но при някои има просто липса на информация. Много хора искат нещата да се случват по-различно но трябва за това да се борят срещу системата. Съгласна съм че за някои неща трябва и държавна политика.
Най-вече това важи за младите родители. В много случаи хората, които искат да отглеждат децата си естествено трябва едва ли не да водят война с докторите, с детските градини и т.н.

Наскоро гледах поредният репортаж за детските градини който ме потресе. Слагат на децата флуор в храната. Преди това гледах друг - дрешките им са побелели от белината с която чистят навсякъде. Някои са с алергии. Преди това гледах друг - колко били скъпи зеленчуците и не можели през зимата да им купуват достатъчно. Значи хранят децата с нитратени ГМО домати и краставици, защото е много полезно!!! И въобще не са чували колко вредни са те за малки деца!
И какво да направят едни родители, които са в час със зеленият начин на живот и не искат всичко това. Да си отглеждат децата в къщи? Да но в нашата държава с една заплата не става. Това е положението.
18.04.2008 :: 12:27 :: от pharaon
#7
Re: Екология за пеленачета
pstj ти засегна темата за навика и осъзнаването. Стадното чуство е това, живот по навик, както другите така и аз. Лошото е, че 90% (от световното население: 6,3 милиарда хора) от хората са така, живеят по навик, живеят осланайки се на придобидитите навици, чувства, асоциации, привички и прочее насадени им от родители, семейства и общества. И когато не се замисляш защо ги имаш, трябва ли да ги следваш, те добри ли са за теб, а за другите?
Това си е чиста форма на фанатизъм. Фанатизма пък е крайна форма на стадно чувство. Но той, от своя страна и е крайна форма на манипулация. В историята бъка от геноциди извършени от фанатизъм. И когато се осланяш само на нещата научени през началните си години и не се замисляш, аджеба трябва ли да се изградя още, трябва лида постигна още вътре в мен, или да си остана само на първичното (чуствата), ще бъдеш лесна единица за манипулация. Много хора избират да живеят лесно, без да си тромозят главицата, но с цена да си ги манипулират. Съзнателно правят този избор.
Което ще рече, че тези хора искат всичко смелено и наготов, да не се замислят кое е правилно, кое не. Искат да им се каже, покаже, да се взимат решенията вместо тях (нищо че позволяват да им с еконтролира живота) важното е, че е по-лесно. Затова са измислени законите, да се контролира тази манипулация на тези хора избрали лесния живот. Така че трябва чрез същата, тази манипулация и контрол и закони да се каже на хората, кое как да направят зелено... друг е вапроса колко хора, които трябва да правят този контрол са на тези постове с атзи цел. Те са го докарали до там, че поне да не се самоунищожат ЯВНО и БЪРЗО (защото бързото използване на планетата е самоунищожение, но не толкова бързи, респективно явно). Но естествено :) тези хора по върховете ще осъзнаят, че зависят от стадата си, ако те изчезнат и други няма да могат да съществуват. В българия има още какво да се изцоца... в света като цяло също. Каккто каза, щом още колите не са зелен значи може да се замърси още. Щом в протокола от Киото е заложена датата 2020 а не ВЕДНАГА или поне технологично възможно най-бързо, значи има още какво да се замърси, има още как да се използват нещата. :)
Та така пстдж, ти поне си го осъзнал :) ние осъзнатите трябва да оправяме неосъзнатите такива... като ги караме да се осъзнават или като ги манипулираме добре... аз предпочитам да се занимавам с първото :) а ТИ?
19.04.2008 :: 10:48 :: от pstj
#8
Re: Екология за пеленачета
Аз не, за мен отдавна да наливаш мозък в нечия кратуна е какуза пердута. Повярвай ми - няма да стане, само хората се озлобяват към теб и смятат, че щом нещо е различно определено е грешно, защото тяхното е вярно при всички положения. Нещо такова, малко преекспонирано, но схващаш идеята. За това не си отварям устата на някои теми, ако не ми бъде зададен въпрос и ако реша да отговоря, когато ми бъде зададен съм максимално сбит и неясен.

Една такава тема е екологията и lifestyle-a ми, друга такава е компютърната индустрия, трета е графичната подсистема на Линукс...

Тези са ми трите табута.
19.04.2008 :: 17:15 :: от pharaon
#9
МДА...
Естествено, че схващам. Сблъсквал съм се с изброените неща. Все още опитвам, обаче, естествено, не на всеки срещнат, само на показалите, че имат способността да допуснат различни вероятности.
А за Gimp? :D в кръга на шегата...
19.04.2008 :: 19:45 :: от Василена
#10
Re: Екология за пеленачета
Аз пък обяснявам всеки път, не си мълча. Много високомерно ми се струва да си кажа "остави ги, тези са тъпаци, стадо и т.н., нищо няма да разберат". Много хора имат бариери към неща, които чуват за пръв път, но като ги чуят за пети или десети, ще ги приемат за нещо нормално. А има и такива, които единствено поради липса на информация не си променят навиците. Убедена съм, че ако човек иска нещо да се промени, трябва да говори за него.
19.04.2008 :: 21:38 :: от krem
#11
Re: Екология за пеленачета
Абсолютно съм съгласна с Василена, важно е да се говори. Който иска да чуе щи чуе.
Аз самата не знаех толкова много неща и ги чух едва тук. Има толкова много неща които на момента щом ги разбрах ги промених. Има толкова други, които имат нужда да чуят а няма кой да им каже.

Специално много ви се радвам Василена, Босилена и Бу. Много се надявам нещата, които научих от вас да имам възможност да ги приложа скоро :) Вие променихте изцяло схващането ми по тези теми и ме предпазихте от грешки, които няма да направя. Благодаря предварително :)
04.05.2008 :: 01:05 :: от nikolaeva
#12
Re: Екология за пеленачета
аз имам 3 деца ,май-малкото на 6 месеца и моето разбиране за еко се изразява в избора ни да живеем на село.кърмила съм ги и съм ги лекувала "по бабешки",храня ги с домашно подквасено мляко от съседска крава и домашно пилешко,но пелени не съм прала.смятам,че хартиените пелени за еднократна употреба не са по-лоши от прането на многократните с питейна вода и прах,при това в големи количества.просто съм внимавала за момента да се използва гърне възможно най-рано.за тензухените парчета не споменах и много по-честата нужда от смяна и на горните дрешки и тяхното пране(с много питейна вода и прах).
а наистина мога горещо да препоръчам живота на село-поне първите 7 години,както и майчините грижи и повече братчита и сестричета.децата ми са силни и здрави,карат на воля колела,играят с топка и федербал,ровят се в пясъка и се учат да садят растения и дървета и да се грижат за тях.дори когато тръгнат на училище в града,достатъчно е че вечер ще виждат звездите-лятото понякога спим на поляната пред къщата.освен това отношенията между хората на село са по-искрени и сърдечни и децата го виждат и възприемат като поведение.така стават по-усмихнати и позитивни хора.
не правим нищо фанатично и само за идеята да е еко,просто си опростихме живота и на нас ни се струва,че само печелим от това.когато живееш на село в къща с двор,можеш да си позволиш няколко кокошки за еко яйца,куче за да не изхвърляш био-отпадъците от животински произход-от растителен за кокошките,няколко корена био-домати и краставици и какво ли не.а до града се стига за 15-20 минути.не се сещам за някакъв недостатък,като изключим по-скъпия безжичен интернет...
Ако искате да добавяте коментари към статиите, моля регистрирайте се и влезте с вашите потребителско име и парола.
Назад | Горе
Вход

Влезте, за да коментирате статиите
в Gorichka.bg