Gorichka.bg


Публикации (RSS 2.0)
Начало / Рубрики / Здраве /
18.03.2008 :: партньор

Голямо мазало

от Силвия Тулева :: Коментари (10) :: (6500 прочитания)

Мазнините са едни от основните източници на енергия. Те са и източник на някои незаменими мастни киселини. Кои са полезните сред тях?
Мазнините са източник на някои незаменими мастни киселини като линоловата и линоленовата, които придават еластичност на кръвоносните съдове и спомагат за изнасяне на излишния холестерол от организма. Освен това мазнините помагат за абсорбирането на мастноразтворимите витамини А, D, E и К. Те подобряват вкуса и усвоимостта на различни хранителни продукти, а при недостиг на мазнини в храната се нарушава обмяната на веществата.

С храната ние приемаме различни видове мазнини, някои от тях обаче не са особено полезни - например хидрогенираните растителни мазнини. Маргаринът е най-добре познатият им представител. Това всъщност са течни растителни ненаситени мазнини, превърнати в твърди чрез прибавяне на водородни атоми. При този процес обаче те се изменят в транс мазнини. Хидрогенираните мазнини са създадени като по-евтина и уж по-здравословна алтернатива на наситените мазнини (тук кравето масло е добър пример), но в последствие се появяват доказателства, че транс мазнините са по-вредни от наситените мазнини, тъй като имат свойството да увеличават нивата на лошия холестерол и да намаляват нивата на добрия, нещо, което води до запушване на кръвоносните съдове и увеличаване на риска от инфаркт. Могат да се открият в много от готовите храни.

Наситените мазнини повишават нивата на лошия холестерол (и тези на добрия, де). Съдържат се в месните и млечните продукти, а освен това и в палмовото, кокосовото и кравето масло. Всъщност те са полезни, но консумирани в умерено количество.

Моно- и полиненаситените мазнини се съдържат в рибата, ядките, авокадото, маслините, зехтина, слънчогледовото, сусамовото и царевичното олио, тиквеното и лененото семе. Те намаляват нивата на лошия холестерол и са особено полезни за нас (мозъкът ни например е 60% мазнини).

Това се казва новина:
Основната мастна киселина в кокосовото масло е лауриновата киселина, която е една от главните съставки на майчиното мляко и която има много силно антимикробно действие.

Цифра:
24 000 са ресторантите в Ню Йорк, от свръх луксозните до бързата закуска. На всички тях от лятото на 2007 г. им е забранено да използват транс мазнини, а от лятото на 2008 г. трябва да елиминират всички храни, съдържащи транс мазнини.

Нашият съвет:
Когато готвиш, добавяй мазнината на финала, тъй като повечето мазнини (с изключение на кокосовото масло) се окисляват бързо и губят от качествата си. Най-добре е да не минават през топлинна обработка.

Фото галерия

CC Лиценз: Признание - Некомерсиално - Без производни произведения

Назад | Горе

Коментари (10)

18.03.2008 :: 10:42 :: от krem
#1
Re: Голямо мазало
Много им се радвам на Нюйоркчани, това е една друга Америка.
На нашите сънародници как да го обясним това, като постоянно им рекламират "маргарини полезни за сърцето" и "маргарини за отслабване".
Кога ли ще дочакаме да забранят рекламата на опасни храни като гореизброените.

Между другото като се изброяват опасните мазнини има още нещо, за което малко хора се сещат.
В нашите ресторанти за бързо хранене и пицарии доста ястия са със сметана и топено сирене.
Сметаната, която се ползва масово е растителна!!, разбирай абсолютна химия. Освен в скъпите ресторанти другите масово ползват нея, защото другата, млечната е 5 пъти по-скъпа. Топеното сирене, което се ползва е от най-евтините български. На етикета пише - съдържание: сухо мляко, масло, вода и няколко Е-та. Сетете се какво е "маслото", то си лъха на маргарин от километри.
Не не съм спряла да ходя по заведения, просто избягвам често да поръчвам храни с такова съдържание.

Още нещо се сетих, видях в Пикадили кашкавал с растителни мазнини. Най-интересното беше че това го пишеше на табелката с цената, на рафта, но не и на опаковката на самия продукт.
Според мен наглите безкрупулни търгаши, които се бводят производители на храни в България слагат маргарин във всички млечни продукти. За сметка на това им вдигат и цените.... Как беше на кое място в Европа бяхме по сърдечни заболявания???!!!
18.03.2008 :: 12:07 :: от krem
#2
Re: Голямо мазало
В старата статия, към която сте дали препратка за трансмазнините доста изчерпателно са изброени тези неща, за които и аз писах в моя коментар. Чак сега я прегледах, извинявам се за повторението.
18.03.2008 :: 14:20 :: от Clivia
#3
Re: Голямо мазало
Този кашкавал с растителни мазнини, не е ли всъщност доста богат на генномодифицирана соя? Аз се старая да избягвам всичко със соя, даже вече забелязвам ,че на опаковките на някои майонези в Бг започват да изписват ГМО.
18.03.2008 :: 14:32 :: от krem
#4
Re: Голямо мазало
Ами не знам какмо съдържа още.
Вече за почти никоя храна не знам какво съдържа и от нищо няма да се учудя.
18.03.2008 :: 17:05 :: от Nelike
#5
Re: Голямо мазало
според индийската традиция на Аюрведа най-полезната мазнина е гхи - това е пречистено краве масло; пречиства се на бавен огън, като част от количеството се изпарява а примесите се прецеждат; продава се и готово в арабските магазини. В аюрведическата кухня се готви изцяло с него и описанието на качествата му е безкрайно: спомага усвояването на храните, стимулира меко храносмилането, за масаж успокоява и т.н. Препоръчвам го на всички.
18.03.2008 :: 17:56 :: от alexx
#6
Re: Голямо мазало
> Кога ли ще дочакаме да забранят рекламата на опасни храни като гореизброените.
Когато и нашенци станат толкова дебели като американците и всички осъзнаят, че имат проблем.
18.03.2008 :: 21:24 :: от stefka grigorova
#7
Re: Голямо мазало
По отношение на проблемите,нашенци отдавна са на първите места не само в Европа но и в света по сърдечно-съдови и инсултни заболявания.А колкото до напълняването вече ги догонваме американците. За съжаление човек няма от къде да си купи чисти продути.
19.03.2008 :: 10:18 :: от Neah
#8
Re: Голямо мазало
Добре де, някой може ли да ми каже как готви супа например, или друга манджа без да запържва, задушава... Нали има и зехтини, които ставали за готвене?
19.03.2008 :: 12:18 :: от krem
#9
Re: Голямо мазало
Neah много ми е любопитно как готвиш супа като я запържваш???
За супа ти трябва просто голяма тенджера вода, слагаш всичко вътре да се свари и накрая олио и подправки. За "манджите" просто готвя на фурна - слагаш всичко в една тава или гювеч или и го запичаш. Няма нужда от никакви запръжки въобще. Освен че са вредни от тях и се дебелее.
Нета е пълен с всякакви рецепти, има сайтове посветени на готвенето, ще откриеш всякакви рецепти, потърси.
19.03.2008 :: 12:32 :: от krem
#10
Re: Голямо мазало
ето тема за зехтина
http://www.gorichka.bg/index.php?p=10&l=1&id=332

Може да се готви с него но няма много смисъл, губят се специфичните ценни качества, става като обикновенно олио, така че по-добре да се ползва само за салатки имайки предвид цената му.
Ако искате да добавяте коментари към статиите, моля регистрирайте се и влезте с вашите потребителско име и парола.
Назад | Горе
Вход

Влезте, за да коментирате статиите
в Gorichka.bg